Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Cerita keluarga bersawang di Otak..

Monday, April 13, 2015

Dah lama tak update blog.. sedikit rasa janggal nak menulis sekarang ni.. Banyak cerita sebenarnya untuk di rekodkan dan di kongsikan. Cuma tak tahu macam mana nak karang ayat dalam blog? dah lama tinggal blog sampai dah lupa macam mana nak menyampaikannya dalam bentuk cerita.. 

Agak busy sikit dengan kehadirian orang baru, Alhamdulillah ahli keluarga bertambah seorang lagi dan yang paling penting saya dah ada geng.. Kata orang wajahnya mirip wajah saya.. ye lah kan tak akan mirip muka orang lain pulak.. namapun anak Bapak.. hehee.

Nu'man nama yang sedap di beri dari seorang yang hebat.. Terima Kasih Ustaz Norzi kerana memberi nama yang indah untuk anak lelaki tunggal kami.. Secara ringkasnya Nu'man dilahirkan pada 13 Febuari 2015 di Hospital UKM (lewat sehari dari tarikh lahir kakak Izzati, anak ke 2 kami).. berat semasa lahir 2.8kg. sekarang dah menjangkau umur 2bulan umur hero sorang ni dan beratnya dah 5.4kg.. 

Wife pulak saya hantar berpantang di kampung je dengan anak-anak.. Mudah untuk urusan berpantang ikut cara orang dulu-dulu.. Kalau berpantang di KL ni serba sebi nak berbayar dan susah nak dapat.. Sepanjang tempoh isteri berpantang di kampung, saya pulak sibuk dengan kursus dan tugasan. 2 minggu sekali dapat balik kampung menjengah anak-anak dan isteri, rindu memang tak terkata le.. 

Mana tak rindunya, selalu balik kerja saja ada orang sambut dengan senyum dan kata-kata walaupun tak faham tapi itu lah kata-kata yang saya suka dengar.. Sepanjang dalam tempoh bujang tu jadi sunyi pulak hidup dan makin kuat pulak kasih sayang pada isteri dan anak-anak.. Betul lah kata orang, jika sayang perlu di tingal-tingalkan agar kasih sayang itu makin kuat..


SI IBU DAN ISTERI KU.

Sekarang ni si Isteri tersayang kembali sibuk dengan aktiviti menyimpan bekalan stok susuannya untuk anak.. Dulu semasa anak pertama dan kedua, kami berdua semangat dengan aktiviti menyimpan stok bagi si Ibu dan saya pula lebih kepada mencari fakta tentang penyususuan.. Banyak jugak kami kongsikan sebagai pengetahuan dan pendapat.. Boleh dikatakan kebanyakan isu perbualan kami lebih kepada hal-hal penyusuan kerana kedua-dua anak kami masih menyusu ibu (Tandem Nursing).. Banyak saya kongsikan dalam tulisan saya yang lepas (klik sini) dari isu pamakanan anak-anak mengikut peringkat umur, penyimpanan susu serta halangan-halangan sepanjang usaha kami untuk mengekalkan penyusuan "susu ibu".

Kemudianya berhenti sekejap sebab anak pertama dan kedua dah beralih ke susuan formula.. Kali ni nampak gayanya saya dan isteri kena bukak buku balik tentang cara penyusuan dan penyimpanan susu ibu.. 

Gambar : Stok Simpanan susu..
Tengok gambar kejayaan isteri menyimpan susu membuatkan saya kembali bersemangat untuk berkongsi, membantu dan mencari maklumat tentang penyusuan.. Maaf le, bukan nak menunjuk atau bermegah. tetapi sekadar perkongsian.

Sebagai lelaki, adalah lebih maco jika kita dapat membantu meringankan sedikit tugasan si isteri... Nak membekalkan susu memang sah-sah le tak boleh.. Jadi dengan mencari serba sedikit maklumat penyusuan mudah-mudahan dapat membantu. Bukan untuk orang lain kan.. anak kita jugak.

SI HERO CILIK.

Sekadar berkongsi, maaf dan perbetulkan jika tersalah penulisan.. mudahan dengan perkogsian pandangan ianya dapat manafaat bersama..

Menurut cerita Isteri, semasa tempoh berpantang.. Selepas menyusu, Nu'man kadang kala akan terbatuk-batuk dan terkeluar susu dari mulut serta hidung.. Risau jugak, sebab pernah terbaca bayi kurang 4 bulan memang kerap mengalami tersedak susu.. 

Menurut Mak Cik (sebelah isteri) yang bekerja sebagai pegawai perubatan hospital kerajaan, Anak lelaki memang akan kerap nangis walaupun dah kenyang, sangkaan ibu bapa pula yang si kecil kelaparan.. mungkin kerana refleks bayi yang semulajadinya ingin menghisap susu.. Mereka akan menyonyot kerana "susu ibu" tidak akan habis.. jadi sebagai langkah berjaga-jaga kami setuju untuk memberi Nu'man puting kosong (pada usia nu'man mencecah 1bulan 23hari) untuk tempoh tertentu sahaja.. dan kami akan usahakan ianya tidak akan berpanjangan.. Insya'Allah.

Pada mulanya berfikir panjang jugak untuk memberi Nu'man puting kosong sebab, dua orang kakaknya kami berjaya untuk tidak memberi puting. Tetapi untuk Nu'man rasanya kami mengalah jugak demi keselamatan.

KAJIAN TENTANG PUTING KOSONG.

Persoalan kenapa dengan puting kosong?.. mesti ramai ibu bapa atau yang bakal menjadi ibu dan bapa tertanya-tanya kenapa tindakan saya untuk tidak beri puting kosong kepada anak-anak.. Bunyinya macam merbahaya je kan.. 

Sebenarnya menurut Dr. Azwan puting kosong akan menyebabkan "kejongangan" (tak tahu lah betul ke tak istilah tu?).. untuk mendapat maklumat yang lebih lanjut boleh le baca di blog Dr.Azwan (Klik Sini).

Menurut Dr. Yong Juniana pula, penggunaan puting dapat mengurangkan pemberian susu botol. Kaedah memberi puting ini adalah cara mudah mengawal mereka dari menghisap jari. 

Kajian menunjukkan penggunaan puting ketika bayi berumur bawah 4 minggu boleh menyebabkan kegagalan mereka menyusu badan sepenuhnya. Jesteru, menurut beliau ibu dinasihatkan untuk tidak memberi puting kepada bayi untuk bulan pertama selepas kelahiran.

CIRI-CIRI PUTING.

Alhamdulillah selepas bertanya pendapat. akhirnya kami dapat puting yang sesuai dengan Nu'man. Ini adalah sedikit perkogsian mengenai ciri puting kosong untuk bayi.

Saiz - Saiz mulu berbeza-beza, puting dalam pasaran dihasilkan pelbagai saiz dan bentuk. Jadi pilih le puting mengikut saiz bayi kita. dan yang paling penting mengikut usia bayi.

Untuk makluman puting biasanya dihasilkan daripada bahan bukan toksik atau jenis ortodontik bagi mengurangkan kemungkinan gigi si kecil menjadi jongang... tetapi.. Apabila terlalu kerap menghisapnya, gigi boleh menjadi jongang kerana puting menolak gigi dari belakang.

NOTA : 
Sebagai Ibu Bapa, sepatutnya kita memastikan "apa sebabnya" kita memilih untuk memberi puting kosong kepada bayi terlebih dahulu. Bukan memberi puting sebagai jalan penyelesaian. Insya ALLAH.. Mudahan Allah mempermudahkan segala urusan kita.. Ammin.

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular