"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Join program Fighting Breast Cancer

Sunday, September 23, 2012

FIGHTING BREAST CANCER..

Ini lah kali pertama saya join aktiviti masyarakat bersama isteri dan anak-anak.. Sebenarnya dah lama nak join aktiviti seperti ini tapi tak berpeluang.. 

Aktiviti Jom Sertai Jalan Kaki Terbesar Di Malaysia Bersama AVON jadi sebahagian dari 'lautan merah jambu' di Putrajaya semalam.. memang cantik dan best.. Tujuan aktiviti ini adalah untuk membantu pesakit Kanser Payudara seluruh nagara..


Program amal anjuran Avon Malaysia di Putrajaya disertai lebih 8,000 peserta dari seluruh negara, dengar kata tahun ni mencatat penyertaan teramai dari tahun sebelumnya.. yang bestnya ramai jugak kaum Adam yang tak melepaskan peluang untuk join.. aktiviti ini mencipta rekod baru dalam Malaysia Book of Records (MBOR) sebagai acara Jalan Kaki Amal Kanser Payu Dara Terbesar di negara ini.. Tahniah.. 


Jarak hanya 4.5km.. Program ini adalah satu pendedahan untuk keluarga.. Nurul Iman dan Nurul Izzati pun tak buat hal pada hari tu, mungkin suka dengan aktiviti ini.. Lagipun ramai jugak keluarga yang bawak anak kecil untuk turut sama berjalan sejauh 4.5km.. 

Selepas join aktiviti Fighting Breast Cancer ini saya tertarik untuk mendapatkan serba sedikit maklumat mengenai penyakit ini.. Selama ini saya hanya tahu mengenai penyakit ini wujud.. maklumat lain mengenai penyakit ini tak pernah terlintas difikiran untuk ambil tahu.. Sehingga selepas join aktiviti sihat ini, Alhamdulillah minda saya lebih terbuka untuk mengetahui dan mencari maklumat mengenai penyakit kanser payu dara..

Persoalannya tahukah kita mengenai Kanser Payudara.. Dari pencarian saya Kanser payudara merupakan kanser yang paling tinggi kejadiannya dan penyebab utama kematian di kalangan wanita di Malaysia.

Kanser payudara berpunca dari sel-sel dalam tisu payudara yang berkembang dalam keaadaan yang tidak terkawal. Jika tidak di kesan dan dirawat secepat mungkin, kanser payudara boleh merebak ke kelenjar limfa dan bahagian badan yang lain seperti tulang, paru-paru dan hati..

Menurut kajian Penyakit ini bukan menyerang kaum wanita malah kaum Adam juga tidak terkecuali.. Tetapi hanya 1% sahaja.. Di Amerika Syarikat lebih kurang 1% daripada kanser payudara terdiri daripada kaum lelaki. Sebanyak 1,690 kes baru di jumpa di kalangan kaum lelaki setiap tahun (anggaran 2005), dan lebih kurang 460 akan meninggal dunia akibat penyakit ini.. 

Awas kaum Adam.. jangan pandang enteng mengenai penyakit ini.. 

Ada pendapat menyatakan Kaum Adam tidak patut meninggal dunia akibat penyakit ini hanya kerana tidak sedar penyakit ini boleh menyerang di kalangan kaum Adam juga.. Emm.. Apa pendapat anda?.. Bagi saya setiap penyakit yang ada kita perlu ambil tahu walaupun hanya dari mulu orang lain..

Majoriti kes kanser payudara lelaki adalah di kalangan pesakit dalam lingkungan umur 50an atau 60an. Sama seperti kaum wanita, gen kanser payudara (BRCA2) juga membawa kesan kepada kaum lelaki dan meningkatkan risiko menghidap kanser payudara.

Sehingga kini penyebab utama kanser payudara masih belum diketahui dan dipercayai bahawa lebih daripada satu faktor yang mengakibatkannya. Pakar pengkaji percaya bahawa faktor penyebab termasuk faktor genetik dan faktor alam sekitar. 

Real Men Wears PINK.. 
Itulah serba sedikit maklumat yang saya dapat dan rasanya baik untuk dikongsikan bersama.. Sumber maklumat mengenai penyakit Kanser Payudara tu saya perolehi dari Internet.. Kalau nak dapar maklumat lebih lanjut rajin-rajin le mencari ye..

Lepas penat lelah kami berjalan selama hampir 1 jam.. apa lagi ke restoran di Putrajaya le, lupa pulak nama restoran tu tapi yang saya inggat restoran tu terletak di precinct 8.. Kak Young saya belanja hehe.. Rezeki kan.. 


Nak lihat gambar program aktiviti Fighting Breast Cancer bersama AVON (klik sini)

Ok lah sampai di sini dulu entry untuk hari ini hehe.. By..

2 Komen/Ulasan:

Anonymous said...

Tahniah penulis.. Program yang bermakna, saya juga jadi tertarik untuk terlibat sama dalam program seperti ini selepas mambaca dan melihat gambar di blig saudara..

Tahniah sekali lagi..

Unknown said...

Ye.. Ahli keluarga rakan baik saya pengidap penyakit Cancer Payudara ini.. ternyata memang menyedihkan..

Bapa kepada rakan saya ini meninggalkan keluarga selepas mendapat tahu pekara ini.. Sebagai lelaki saya rasa pekara ini tidak patut belaku..

Saya sedar semua ada alasan tersendiri tetapi sekurangnya kita tanamkan sedikit sifat perikemanusiaan..

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.