Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Rebut Saf Hari Jumaat...

Thursday, September 20, 2012

Masjid Salahuddin Al-Ayyubi,
Wangsa Maju Kuala Lumpur
Dihari penuh rahmat ini, mari kita sama-sama panjatkan kesyukuran kerana diberi satu hari lagi peluang untuk meneruskan kehidupan dan beribadah kepada-NYA..

Alhamdulillah, selesai sudah solat jumaat tadi (5 Zulkaedah 1433H)..baru je.. Dalam banyak-banyak hari jumaat, terasa hari ni nak buat entri pasal rebut saf hadapan.. Alhamdulillah perasaan dengan Ikhlas nak buat lonjakan kebaikan dalam diri... Insya'Allah mudahan ia berkekalan dengan Keimanan..Amin..

Tak banyak bezanya dalam perebutan kita untuk mendapat saf hadapan selagi boleh. Kenapa saya tekankan selagi boleh? Sebabnya, tak selalu kita akan dapat saf sebaris dengan Bilal..Betul tak.. Antara sebabnya mungkin....

  • Kita terlewat sampai ke masjid, dan saf yang masih kosong mungkin belakang sedikit dari yang   hadapan, Tak pun luar masjid...
  • Memberi keutamaan pada orang lain, sebab kita masih boleh beralah..
  • Kita dah cuba rebut, tapi hanya itu je yang boleh..
  • Ramai yang lagi semangat untuk dapatkan saf hadapan..
Kadang-kadang ada jugak alasan untuk tidak kedepan untuk mencari saf... Pernah belaku pada diri sendiri hehee.. antaranya... 

  • Kalau kat depan tak ada saf kosong macam mana? 
  • Orang kata jangan tukar-tukar tempat, nanti rahmat kita dapat kat orang lain, 
  • Nak senang keluar awal, so kat sini paling senang nak keluar awal derr.. 
  • Tak kurang juga.. Nak jaga selipar/moto

Haha, itu antaranya la kenapa ada yang tak nak rebut saf , tapi itu semua sikap sendiri. Selagi boleh rebut saf hadapan, saya akan cuba buat, lagi pun, kesempurnaan solat bergantung kepada kesempurnaan saf

Imam selalu pesan, sebelum mulakan solat, “lurus dan rapatkan saf, isi saf-saf hadapan dulu, sesungguhnya, kesempurnaan saf itu adalah kesempurnaan solat”. Jadi, tak kira kita solat ber-jemaah yang mana, kita kena rebut saf hadapan... Sekian saja celoteh dari saya…hari ni…wassalam..

p/s: Kalau kita solat jumaat bersama-sama anak-anak yang masih kecil, elok kalau dapat didikan awal mengenai ini..tak gitu kawan-kawan??

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular