Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Kesihatan Rohani..

Tuesday, September 11, 2012

Kesakitan datang seperti ribut dan perginya seperti semut.. tentu ada diantara kita pernah mendengar keluhan ini.. Ternyata kesihatan adalah faktor utama yang peru diberi perhatian kerana ia merupakan salah satu daripada lima modal yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepada umatnya bagi memenuhi tuntutan kehidupan..
Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Hj. Siraj 

Saya lebih berminat untuk menulis mengenai kesihatan Rohani selepas membaca tajuk Merawat Jiwa Raga yang Sakit dari Majalah Solusi Isu 47 dimana Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Hj. Siraj merupakan ketua Unit Perkembangan Kendiri dan profesionalisme di UKM menyatakan “ penafian manusia yang berterusan terhadap kehendak fitrah dan nalurinya untuk menjalani kehidupan fizikal yang dipadu arah oleh kalbu dan rohani yang segar megenal Penciptanya, hanya akan menjerumuskannya ke lembah penderitaan batin yang begitu berat untuk ditanggung.”

Saya tertarik dengan kenyataan yang dikeluarkan dan mengaitkannya dalam kehidupan yang saya sendiri lalui.. Ternyata kesihatan rohani dalam diri seseorang individu amat penting dimana jika ianya tidak dalam keadaan sihat pasti ia akan mempengaruhi fizikal yang tidak sihat.. apa yang saya faham Kesihatan Rohani adalah melibatkan Hati dan perasaan..

Saya pasti tentu diantara kita pernah mengalami perasaan kecewa, marah, benci, dengki, rindu dan apa saja yang melibatkan hati.. perasaan yang lahir dari hati akan mempengaruhi fizikal, jika  rohani melahirkan sifat yang baik pasti kesannya pada fizikal juga akan menunjukkan sesuatu yang baik dan menyenangkan..

Pokok pangkalnya bagaimana untuk mengawal dan mendidik rohani agar ianya sentiasa terdidik untuk sentiasa dalan keadan baik.. Tidak dinafikan untuk mendidik rohani bukanlah sesuatu pekara yang mudah, sebagai manusia tidak akan lari dari bermain dengan perasaan melibatkan hati, ternyata ianya bukan sesuatu yang menguntungkan malah ianya lebih banyak merugikan, menyakitkan dan yang paling teruk ianya akan mempengaruhi insan disekeliling kita.. Tidak hairan lah jika kita mendengar kisah bunuh diri kerana putus cinta, kerana marah, kerana cemburu dan sebagainya.. Mudahan kita dihindarkan dari pekara yang merosakkan akidah..Amin..

Langkah terbaik yang saya pernah amalkan untuk mengawal bagi memastikan hati atau rohani dalam baik hanyalah sabar, Doa, melakukan aktiviti yang berfaedah dan berkongsi dengan rakan jika perlu..

Sebenarnya dalam Islam ada digariskan sifat Mahmudah untuk merawat hati, dimana kita disarankan untuk bertaubat, khauf, mahabbah, zuhud, tawakal, ikhlas, syukur, reda, sabar dan banyak mengingati mati..

Dari sifat ini kita akan menjadi insan Rabbani..Insya’Allah.. selain itu jiwa kita juga akan menjadi lebih tenang dan lebih kreatif dalam membuat keputusan terutama dalam menyelesaikan masalah.. 

1 Komen/Ulasan:

Anonymous said...

Betul.. kebanyakan kita suka ambil jalan mudah jika mengalami masalah.. yang paling teruk salahkan orang lain..

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular