Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.



Kesihatan Rohani..

Kesakitan datang seperti ribut dan perginya seperti semut.. tentu ada diantara kita pernah mendengar keluhan ini.. Ternyata kesihatan adalah faktor utama yang peru diberi perhatian kerana ia merupakan salah satu daripada lima modal yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepada umatnya bagi memenuhi tuntutan kehidupan..
Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Hj. Siraj 

Saya lebih berminat untuk menulis mengenai kesihatan Rohani selepas membaca tajuk Merawat Jiwa Raga yang Sakit dari Majalah Solusi Isu 47 dimana Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Hj. Siraj merupakan ketua Unit Perkembangan Kendiri dan profesionalisme di UKM menyatakan “ penafian manusia yang berterusan terhadap kehendak fitrah dan nalurinya untuk menjalani kehidupan fizikal yang dipadu arah oleh kalbu dan rohani yang segar megenal Penciptanya, hanya akan menjerumuskannya ke lembah penderitaan batin yang begitu berat untuk ditanggung.”

Saya tertarik dengan kenyataan yang dikeluarkan dan mengaitkannya dalam kehidupan yang saya sendiri lalui.. Ternyata kesihatan rohani dalam diri seseorang individu amat penting dimana jika ianya tidak dalam keadaan sihat pasti ia akan mempengaruhi fizikal yang tidak sihat.. apa yang saya faham Kesihatan Rohani adalah melibatkan Hati dan perasaan..

Saya pasti tentu diantara kita pernah mengalami perasaan kecewa, marah, benci, dengki, rindu dan apa saja yang melibatkan hati.. perasaan yang lahir dari hati akan mempengaruhi fizikal, jika  rohani melahirkan sifat yang baik pasti kesannya pada fizikal juga akan menunjukkan sesuatu yang baik dan menyenangkan..

Pokok pangkalnya bagaimana untuk mengawal dan mendidik rohani agar ianya sentiasa terdidik untuk sentiasa dalan keadan baik.. Tidak dinafikan untuk mendidik rohani bukanlah sesuatu pekara yang mudah, sebagai manusia tidak akan lari dari bermain dengan perasaan melibatkan hati, ternyata ianya bukan sesuatu yang menguntungkan malah ianya lebih banyak merugikan, menyakitkan dan yang paling teruk ianya akan mempengaruhi insan disekeliling kita.. Tidak hairan lah jika kita mendengar kisah bunuh diri kerana putus cinta, kerana marah, kerana cemburu dan sebagainya.. Mudahan kita dihindarkan dari pekara yang merosakkan akidah..Amin..

Langkah terbaik yang saya pernah amalkan untuk mengawal bagi memastikan hati atau rohani dalam baik hanyalah sabar, Doa, melakukan aktiviti yang berfaedah dan berkongsi dengan rakan jika perlu..

Sebenarnya dalam Islam ada digariskan sifat Mahmudah untuk merawat hati, dimana kita disarankan untuk bertaubat, khauf, mahabbah, zuhud, tawakal, ikhlas, syukur, reda, sabar dan banyak mengingati mati..

Dari sifat ini kita akan menjadi insan Rabbani..Insya’Allah.. selain itu jiwa kita juga akan menjadi lebih tenang dan lebih kreatif dalam membuat keputusan terutama dalam menyelesaikan masalah.. 

!-- AddThis Button BEGIN -->


Labels : wallpapers Mobile Games car body design Hot Deal
Category:
Reaksi:  

1 Komen/Ulasan :

Anonymous said...

Betul.. kebanyakan kita suka ambil jalan mudah jika mengalami masalah.. yang paling teruk salahkan orang lain..

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

Search Terms : property home overseas properties property county mobil sedan oto blitz black pimmy ride Exotic Moge MotoGP Transportasi Mewah free-islamic-blogspot-template cute blogger template free-blog-skins-templates new-free-blogger-templates good template blogger template blogger ponsel Download template blogger Free Software Blog Free Blogger template Free Template for BLOGGER Free template sexy Free design Template theme blogspot free free classic bloggerskin download template blog car template website blog gratis daftar html template kumpulan templet Honda SUV car body design office property properties to buy properti new

10 Artikel Popular

Pondok Buruk SAIFUL

Pondok buruk SAIFUL ini tak banyak harta.
Singgahlah kalau sudi.
Singgahlah kalau ingin berkongsi-kongsi harta ilmu yang sedikit.
Singgahlah jika merasakan ada perkongsian yang baik.
Singgahlah untuk menegur kesilapan dalam menulis.
Singgahlah, saya sangat berterima kasih.

Pondok buruk SAIFUL ini tak banyak harta.
Janganlah datang jika hanya untuk mengintip-ngintip.
Janganlah datang jika harta-harta di dalamnya diambil untuk dijadikan propaganda.
Janganlah singgah jika benci menjejak kaki ke pondok buruk ini.

Terima kasih pada mereka yang memandang pondok buruk ini dengan hati yang baik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...