"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Penyelamatan dan Anda..

Sunday, April 19, 2015

Pada asasnya, dalam erti kata yang lain.. Tindak balas kecemasan adalah satu langkah yang profesional kerana ianya tidak bersifat mementingkan diri sendiri..

Di Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) khususnya adalah sebuah jabatan memberi perkhidmatan penyelamatan kecemasan di tempat kejadian (1st Responder).. Jika dilihat pada dada akhbar dan media masa, semua bentuk kecemasan melibatkan nyawa dan harta benda, Pasukan penyelamat berpakaian Celoreng Oren ini tidak akan terlepas dalam memberi memberi khidmat bantuan kepada yang memerlukan.. Tak kira dalam bentuk apa jua kecemasan samaada melibatkan nyawa mahupun harta benda orang awam. Kebakaran, Kemalangan, tanah runtuh, gempa bumi, bunuh diri dan sebagainya, Pasukan penyelamatan ini tidak pernah menghampakan dalam memberi perkhidmatan penyelamatan.. 

Gambar : Logo Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

Bagi saya, untuk menjadi responder pertama (1st Responder) bermaksud anda bersedia meletakkan diri sendiri tanpa meminta apa-apa sebagai balasan dari khidmatan yang anda berikan.. Dan sekarang, inilah apa yang pihak penyelamat Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di seluruh dunia telah lakukan setiap hari dalam memberi bantuan perkhidmatan penyelamatan..

Dari awal masuk kerja (syif) bermula jam 0800 pagi sehingga 0800 malam - bagi syif pagi, 0800 malam sehingga 0800 pagi - bagi syif malam (12 jam) atau 0800 pagi sehingga 0800 pagi (24 jam).. Anggota penyelamat tidak pernah tahu apa bentuk kecemasan pada hari itu..

Pada hari bertugas, anggota penyelamatan berkemungkinan akan bertindak balas kepada panggilan kucing diatas pokok, menyelamatkan manusia samaada kemalangan, kebakaran mahupun lemas.. setiap kali panggilan kecemasan, anggota penyelamat akan cuba sedaya upaya memberi perkhidmatan agar senyuman dapat terukir pada wajah kanak-kanak, kerana itu lah kepuasan sebenar dalam tugasan penyelamatan.. ada juga kemungkinan, anggota penyelamat akan berhadapan dengan panggilan melibatkan kematian, kecacatan, dan keadaan tempat yang telah dipenuhi darah manusia.. 

Serta pakaian seragam anggota penyelamatan yang semestinya tidak terlepas dari terkena peluh, darah serta air mata setiap kali memberi perkhidmatan penyelamatan.. atau lebih teruk lagi pakaian seragam anggota penyelamat itu sendiri dipenuhi dengan darah penyelamat atau darah rakan setugas. Itulah realiti yang perlu dihadapi oleh anggota penyelamat Bomba.

Apa yang penting dalam perkhidmatan penyelamatan, anda sebagai anggota penyelamat berunifom Jabatan Bomba dan Penyelamat dapat memberi sekeping diri anda kepada orang lain yang anda tidak kenal.. Membantu dalam memberi perkhidmatan bantuan kepada mereka (orang awam) tak kira dalam apa jua keadaan.. Tak kira jika ia berkemungkinan membuat anda sakit tulang belakang.. Tak kira samaada perkhidmatan  yang anda lakukan dihargai atau tidak.. 

Itulah realiti dan itu lah anugerah yang anda sebagai anggota penyelamat Bomba perlu hadapi.. 

Di kesempatan ini saya, sebagai salah seorang anggota penyelamat Bomba yang masih berkhidmat mengucapkan tahniah kepada semua anggota penyelamat terutama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia. Kerana perkhidmatan yang diberikan..

Dan Selamat Hari Bomba ke 13.. Moga perkhidmatan terus bertambah baik..



"BANTU BOMBA UNTUK MEMBANTU ANDA"

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.