Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

3 Jawapan yang diberikan suami.. Menyebabkan Isteri Tersentak.

Thursday, July 2, 2015


Setiap kali pulang ke rumah, suami pasti membawa sekali buah tangan bersama. Kadang-kadang, dia membawa pulang roti. Kadang-kadang pisang goreng. dan Kadang-kadang buah cempedak. Senang cerita, memang tak pernah miss dari membawa pulang buah tangan untuk keluarga. Dan, setiap kali pulang juga, suami pasti meminta isteri menghidangkan nasi untuknya.. Lapar..

Suatu hari, sedang dia berselera menghadap hidangan, ringan mulut si isteri ingin bertanya kepada si suami.

Isteri : "Hemm.. Abang, saya nak tanya sesuatu kat Abang boleh.."
Suami : "Ye Sayang, Apadia? Tanyalah.." jawab si suami dengan mulut dipenuhi nasi dan ulam.
Isteri : "Tengahari, Abang memang tak makan ea kat office..???"
Suami : "eRmmm.. Tak.. Kenapa sayang?..

Isteri : 
"Takdelah.. saya tengok abang hari-hari minta saya masak. Kalau boleh saya nak juga berehat sehari dua. Kalau abang dah makan, untuk makan malam boleh saya masak ringan-ringan.. Penat lah abang.

Dengan si kecik ni yang tak duduk diam, rumah yang bersepah, Kain baju berbakul-bakul yang nak kena basuh, jemur, lipat.. Saya kadang-kadang jadi stresss.." (Dengan harapan si suami faham)

Si suami selepas mendengar luahan si isteri.. Dia memberhentikan kayuhan.. Lalu, saki baki nasi yang masih tersisa, ditelannya terus. Kali ni, si suami fokus dan tepat memandang mata si isteri. Sebelum membuka bicara, secangkir senyuman di hadiahkan untuk si isteri tercinta.

Suami :
"Hemmm.. Ada 3 pekara yang abang rasa sayang perlu tahu kenapa abang tak makan tengahari.."

3 pekara? Apakah ia?? Dalam debaran si isteri menanti si suami meluahkan "Rahsia" tersebut..

Suami :
"Pertamanya ialah kerana.. Abang rindu nak makan masakan dari hasil air tangan isteri Abang.. Masakan sayang sedap dan tak ada di kedai-kedai di luar sana.."

"Keduanya.. Kalau abang makan tengahari, kenyang itu akan sampai ke malam hari.. Jadi, bila pulang ke rumah, abang mungkin tak makan lagi. Untuk tidak mengecewakan sayang, abang sanggup berlapar pada tengahari untuk makan masakan isteri abang ni.."

Si isteri kelihatan menyesal dan bergelinang air mata di kelopak mata seakan air mata berlumba-lumba untuk keluar dari bingkisan kelopak.

Suami :
"Dan ketiganya.. kerana abang tak ada duit. Duit makan makan tengahari tu abang simpan untuk belikan apa-apa untuk sayang dan anak-anak ketika abang pulang diwaktu petang.."

Selepas habis luahan si suami.. Si Isteri terus menerpa ke arah suami.. Tangan si suami yang masih basah dengan kuah, dicapai si isteri lantas di cium memohon maaf..

Isteri : "Abang sayang minta maaf.."

Suami : 
"Tak apa.. sayang tak buat salah pun dengan abang.. Abang yang salah kerana menyerahkan tanggungjawab memasak kepada sayang. Besok InsyaAllah, abang masak sendiri k.. Dah.. Jangan menangis.."

Dengan suara yang sebak si suami memujuk si isteri.. Dalam esakan tagisan si isteri.. Si isteri mengelengkan kepala.. Tak sanggup mengiakan pendapat dan permintaan si suami tadi..

Nota : Tugas suami isteri dalam rumahtangga adalah tanggungjawab bersama.. Bukan dikhususkan kepada indivudu tertentu sahaja..

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular