Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

CORETAN : daRi HaTi...

Thursday, October 28, 2010

Buat hati ini, jua hati-hati yang belayar di samudera...

Astaghfirullah...Astaghfirullah...
Astaghfirullah al 'Adzim...
Alladzi la ilaha illa Huwal-Hayyul-Qayyum, wa-atubu ilaih...

Terasa hati ini kian lama kian gelap diselaputi dosa...
Pelbagai dosa...
Yang tersirat, mahupun yang tersurat...
Yang sengaja, mahupun yang tak sengaja...
Kian lama, kian parah...

Dan kini, kesannya mula terasa...
Diri kian lalai...
Fikiran sering memikirkan perkara-perkara yang lagha...
Semuanya berpunca dari hati...

Benarlah sabda Nabi,
"Dlm diri manusia ada seketul darah, bila baik ia,
maka baiklah seluruh (anggota badan),
bila rosak ia, maka rosaklah seluruh (anggota badan),
ketahuilah, itulah HATI.."

Dunia remaja, dunia yang sering memberi begitu banyak ujian pada hati..
Dan ujian terberat, yang amat sukar ditangani
Dan tak dapat lari dari diri remaja ialah,
ujian cinta...

Ujian inilah yang sudah banyak menumbangkan pemuda-pemuda
yang asalnya hidup berlandaskan Islam,
mengikut sepenuh ajaran Islam,
tapi akhirnya hanyut, hanyut & terus hanyut...
Hinggalah terjunam ke dalam lembah yang amat hina..
Na'udzubillah...

"Janganlah kamu mendekati zina,
Sesungguhnya ia adalah perkara yang terkutuk dan jalan yang keji"
Maknanya, jangan ada zina mata, zina telinga, zina mulut, zina hati....
Kerana semua ini adalah perkara-perkara yang mendekati zina

atau jalan yang menuju ke lembah zina...

Maka, hindarilah...!!

Rasanya, sudah cukup setakat ini
aku memulakan langkah ke alam yang tak sepatutnya aku lalui ini...
Berfantasi, berimaginasi dengan sesuatu yang aku sendiri tak pasti...
 
Cinta itu memang FITRAH, namun bila gagal mengawalnya,

maka itu yang jadi PARAH...

Insya' Allah, bila tiba masanya nanti, cinta itu akan bertaut juga...

Jodoh tak ke mana, kerana segalanya sudah ditakdirkan-Nya...

"Aku tak ada hak untuk mengasihi dia,
Dan dia tiada hak untuk mengasihi aku,

Aku tak ada hak untuk merindui dia,
Dan dia tiada hak untuk merindui aku,

Aku tak berhak untuk berada di hatinya,
Dan dia tak berhak untuk berada di hatiku...

Kerana HAK itu hanya milik pasangannya yg SAH...!!"

Cuba kita fikirkan,

Kalau lah orang yang kita suka itu
bukan pasangan yang ditakdirkan untuk kita,
Maka sebenarnya kita dah mengambil hak isteri atau suami orang yang kita suka itu...

Dan orang yang mengambil hak orang lain adalah orang yang zalim...
Dan kalau lah isteri atau suami orang yang kita suka itu tahu
yang kita pernah suka kat suami atau isteri depa,

mesti depa rasa lain macam dengan kita kan..?

Kadang-kadang mungkin boleh menimbulkan ketidakpuashatian,
ataupun yang lebih bahaya boleh menimbulkan fitnah kepada kita dan dia...

Na'udzubillah...

Cinta sebelum nikah itu cinta yang tak bermakna...
Cinta tanpa asas yang kukuh untuk dipegang...

Cinta yang perit...

Kerana tatkala hati kian diambung gelora cinta,
namun anggota tak bisa melakukan apa-apa...
 
Syariat tetap membataskan...

Hati perlu dijaga, anggota badan perlu dijaga...
Maruah, nama keluarga...
 
Dan yang paling penting panji Islam itu, yang sangat perlu dipelihara...
Jadi, mengapa perlu menyeksa jiwa tatkala jasad tak bisa melakukan apa-apa....??

Buang masa....

"Tiada cara lain untuk mengawal syahwat,
selain mengadu dan mendekatkan diri kpd Allah
dan rasa takut dgn azabNya,"

Bila diri kian jauh dari Allah,
maka makin mudah la syaitan nak perangkap kita dengan muslihatnya...

Bagi yang belajar agama,
perkara-perkara yang mengundang dosa pun boleh diislamikkan (kononnya...),

macam couple islamik, dan lain-lain....

Ini lah tipu daya dan muslihat syaitan...
Jadi, kenangkan azab Allah bila kita terfikir untuk melakukan kemungkaran,
lagi-lagi yang berlandaskan syahwat...

Insya' Allah, kalau kita benar-benar orang yang beriman,
kita tak akan berani melakukan kemungkaran itu...

Allah itu yang mencipta kita, mencipta dia...

DIAlah yang mengawal segala-galanya...
Membolehkan sesuatu yang tak boleh,
dan menggagalkan sesuatu yang sepatutnya berhasil...

Hanya DIA yang berkuasa atas segalaNya...

Jadi.. Mintalah segala-galanya kepadaNya...
Allah berfirman, "Dan berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan kepadamu,"

Tapi, makbul atau tidak itu soal kedua...
Apa-apa pun, kita cuma berserah kepadaNya...
Kalau dimakbulkan, Alhamdulillah....
Kalau tak, insya' Allah,
Allah menyediakan sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita minta...

Allah itu lebih mengetahui atas tiap-tiap sesuatu...
Jadi, bila kita terima apa-apa, redha dan pasrah...
Kerana orang yang beriman itu
Yakin Allah hanya akan memberikan apa yang terbaik untuknya....

Tentang perasaan ini, memang susah nak hilang...
Tapi, kita akan lupa bila kita mendekati Allah..

Bila hati ini khusyuk mengingatiNya...
Lupakan lah segala cinta tak bermakna tu...

Layarkan hati menyusuri cinta seagungnya, cinta kepada Tuhan semesta alam...
Jua cinta kepada Rasul petunjuk seluruh umat...

Itu yang sebaiknya, itu yang seharusnya...

"Hidup ini perlu realistik... Laksanakan apa yang sudah ada di depan mata,
bukan memikirkan sesuatu yang tidak pasti akan datang dalam hidup kita.."

Sebagai pelajar Muslim, anak soleh (insya' Allah..), abang atau kakak...
Laksanakan dulu segala kewajipan ini...

Baru lah fikir nak jadi suami atau isteri mithali pula...

Coretan sekadar renungan dan ingatan...

~saiful... 

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular