Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Menjadi seorang Positif

Tuesday, July 16, 2013

Untuk menjadi orang yang berfikiran positif, kita harus meninggalkan prasangka buruk bahawa kita ditakdirkan bernasib malang. Hentikan mendengar lagu-lagu yang mendendangkan nasib malang, putus cinta, hidup merana dan ditinggalkan orang yg kita sayang. Kadang kala kita diajar menjadi orang yang mempunyai banyak prasangka dan tidak berfikiran positif tanpa disedari oleh lirik-lirik lagu yang sebegitu. 
Rakan-rakan juga menyuntik fikiran negatif tanpa kita sedari apabila kita berbual-bual dengan mereka. Jauhi orang-orang sebegini.
Lagu dan rakan-rakan yang negatif akan menanamkan pemikiran bahawa kita ditakdirkan menjadi orang yang malang, pada hal siapa yang tahu nasib dan takdir kita?
Sebagai ibubapa kita juga mungkin mendidik pemikiran negatif pada anak-anak kita dengan menyebut perkataan-perkataan negatif di hadapan mereka. Perkataan ini akan mengubah cara mereka berfikiran dan akan mewarnai kehidupan mereka apabila dewasa kelak.
Percayalah bahawa ALLAH menciptakan dunia ini dengan keadilan. Apabila kita membandingkan diri kita dengan orang yang lebih bernasib baik, seperti lebih kaya, lebih pandai, lebih hensem dan cantik, lebih berilmu, semua anugerah ini datang dengan tanggungjawab dan ujian.
Orang yang kaya diberikan lebih tanggungjawab untuk membantu orang miskin dan tidak boleh kedekut. Orang kaya juga mempunyai banyak duit maka diuji dengan kebarangkalian untuk berbuat lebih banyak dosa. 
Jadi selalulah menyebut perkataan syukur dengan perkataan, perbuatan dan iktikad bahawa ALLAH telah memberikan keadilan dan kita bersyukur apa yang dikurniakan kepada kita.
Ujian, rintangan dan kesusahan yang kita hadapi adalah bahagian kita di dunia ini, dan kita tidak tahu mungkin ada orang diuji dengan ujian yang lebih berat dari kita. 
Orang yang bersyukur dan berfikiran positif akan menjadi orang yang lebih sihat, lebih berharta dan lebih bahagia.
Selalulah berfikiran positif dan melihat hikmah di sebalik musibah. Itu tandanya kita adalah orang yang bersyukur.
Sumber : Dr. Zubaidi Hj Ahmad

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular