Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Salam Ramadhan 1434H.. Bagi tahun 2013

Monday, July 8, 2013

Assalammualaikum..
Dah lama saya tak update blog ni.. Esok seluruh umat Islam bakal menyambut bulan yang mulia. Alhamdulillah, syukur kerana kita masih diberi peluang dan dipanjangkan umur untuk meneruskan ibadah berpuasa. Mudahan Ibadah puasa tahun ini lebih baik dari tahun depan dan mudahan Allah menerima segala ibadah kita tada tahun ini..Amin..
Di kesempatan ini saya dan seluruh keluarga memohon maaf jika ada salah dan silap sepanjang hidup samaada dari segi tulisan, percakapan, pandangan, Ketinggian hati, kealpaan, dan kecerobohan akhlak.
Saya ada terbaca mengenai Ramadhan dan bagi saya sempena bulan ramadhan yang bakal menjelma ni sebaiknya kita menilai diri kita dengan 4 perkara sebelum kita menempuh bulan Ramadhan agar bulan Ramadhan tahun ini menjadi Ramadhan yang terbaik dan di terima Allah.

1- Bertaubat

Mohon keampunan Allah
Nur diperolehi dari taubat. Kesan setiap perkara ada nur, mudah melakukan kebaikan selepas itu.
"Orang bertaubat itu kekasih Allah"

2- Bebas dari hak Allah dan manusia.
- Contoh ganti puasa, zakat harta.
- Pulangkan hutang saudara.
- Mohon maaf pada persekitaran (saudara dan sahabat2) di atas kesilapan yang dilakukan.
- "Siapa ada bawa bebanan (kesilapan) pada saudaranya ianya akan beri kesan ke akhira, segala dosa akan digantikan dengan pahalanya dan jika tiada pahala, dosa orang yang dizalimi akan diberikan kepadanya semula"

3- Rungkaikan dari tambatan dunia
- Jangan korban syafaat Ramadhan dengan aktiviti dunia.
- Perbanyakkan amal soleh, jauh dari tuntutan dunia.

4- Mujahadah beribadah
- Melawan nafsu
- Paksa diri untuk kekal dalam ibadah
- Al Ankabut-69
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
*Tips istiqomah 40 kali (perbuatan yang baik- solat jemaah, majlis ilmu, puasa sunat) in shaa Allah akan berterusan menjadi amalan/budaya harian.
Entry tahun lepas saya berkongsi amalan berpuasa 

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular