Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Selamat Hari Lahir Iman ke 4

Thursday, November 6, 2014


Syukur Alhamdulillah..

Sehingga kini ikatan perkahwinan saya dan Isteri masih terikat rapi, mudahan Allah memanjangkan usia pernikahan kami.. Semoga ianya kekal sehingga ke syurga dan dikurniakan cahaya mata yang menyejukkan mata.. Amin..

Hari ni 06 November 2014, Anakku yang Pertama, sudah mencapai usianya yang ke 4 tahun. Alhamdulillah dan Selamat Hari Lahir anak ku Nurul Iman... dan...  Selama 4 tahun itu lah pelbagai kenangan yang terukir sepanjang membesarkan Iman.. sekarang, tak dinafikan saya amat merindukan saat-saat membesarkan Iman dan adiknya Nurul Iz'zati. 

Seingat saya ketika usia Iman setahun, kami sekeluarga dikurniakan seorang Puteri (Nurul Iz'zati) dan sekarang kehadiran Izzati dalam keluarga kami menambah keceriaan rumahtangga saya dan Isteri, yang paling penting Iman dah ada kawan untuk bermain. Alhamdulillah sekarang Izzati menjangkau usia 3 tahun.

Gambar Kenangan : Iman dan Izzati
Kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan...

Pada usia 3 tahun, Iman menunjukkan sikap suka berkawan, teringat ketika perogram hari keluarga sebelah isteri saya. sepanjang 2 hari di hotel, dari makan hingga ke kolam renang.. semua aktiviti tu Iman nak lakukan bersama saudara mara yang hampir sebaya dengan dia.. Seolah-olah saya dan Isteri tak wujud di situ.. Bukan tu saja, kalau kawan-kawan datang rumah.. Iman akan bermain sampai lupa makan, bila semua dah balik.. mula lah dia merengek sebab lapar.. 



Semakin hari semakin menunjukkan watak seorang perempuan.. Baru saya tahu ini lah perempuan dan jiwa perempuan.. tak kita lagi dia ajak main masak-masak, pertama kali dalam hidup saya main masak-masak huhuhu.. anak punya pasa, Nak tak nak kena lah layan.. Jiwa seorang ayah sebagai lelaki melayan jiwa anak perempuan.. Bukan senang Ooo.. tapi tu lah pengalaman yang terbaik pernah saya alami.. 

Usia Iman 3 tahun 5 bulan dah pandai nak melawa, biasalah anak perempuan memang begitu lumrahnya.. Kalau bergambar tu mesti ada gaya yang dia akan buat (ala-ala model).

Gambar kenangan : Ala-ala saloma


Bab bercakap ni biasa lah kan untuk seorang kanak-kanak perempuan.. Kalau boleh di rekod dalam Malaysia Books Of Recod rasanya dah tersenarai tu.. hehehe.. dan Iman ni seorang penyayang dan pandai ambil hati saya dan Isteri.. Manja tu biasa lah budak-budak kan. Sebenarnya telatah ni lah yang comel dan kadang-kadang boleh naik darah (marah) jugak hehe..

Gambar Kenangan : Abah sayang Iman
Gambar Kenangan : Ciuman kakak untuk adik
Setiap kali balik kerja.. sebelom masuk rumah, kepala saya dah fikir apa program dan aktiviti untuk Iman dan Iz'zati.. sebab setiap kali berhadapan dengan puteri-puteri ni, diorang akan ajak saya main.. Sebagai ayah, saya rasa perlu kriatif sikit untuk anak-anak agar mereka lebih terhibur.. setidaknya terubat jugak rindu anak-anak pada kita, mana taknya sepanjang masa kita berada di pejabat... 

Hari minggu kadang-kadang tu Iman dan Izzati suka bantu Ibu di dapur.. habis dapur ibu bersepah dikerjakan dua orang ni.. gaya-gaya cheff le habis semua pinggan dan periuk dikeluarkannya, pada hal menu kuih melaka je.. dah buat kuih tu mintak abah jadi testernya... siap tanya sedap ke tak.. hahaaa.. Kalau di jual rasanya memang tak ada orang beli ni.. tapi sebabkan anak abah yang buat, telan je lah...

Gambar Kenangan : Iman dan Iz'zati di Dapur
dan yang paling abah suka sikap yang anak abah tunjukkan adalah sikap seorang muslimah.. Alhamdulillah.. dalam beberapa minggu ni, anak abah Nurul Iman sering laukan solat berseorangan (betul untuk 3 rakaat solat maghrib).. mudahan ianya kekal dan mudahan Nurul Iman dan Nurul Izzati menjadi insan yang berguna di dunia dan akhirat... 

Gambar Kenangan : Solat Maghrib
Abah rindukan anak abah walau sejam abah tinggalkan.. Abah sayang semua.. Abah sentiasa Doakan agar anak abah menjadi insan dan muslimah yang berguna.. Setiap Malam waktu anak-anak abah nak tidur, selalu tidur minita abah tidurkan dan zikir.. Waktu Iman dan Izzati tidur, abah akan rasa sunyi.. Sebab keriuhan dan keceriaan rumah abah dan Ibu adalah dari anak-anak abah sendiri.. 
Gambar Kenangan : Anak-anak abah..Tidur!!
Apapun buat Nurul Iman.. selamat hari lahir ke 4, abah ibu Doakan Iman dan Izzati semoga menjadi anak yang solehah, berjaya dunia akhirat... Owh ye, kalau anak-anak abah terbaca entri ini nanti ;).. abah nak pesan jadi lah Insan yang berguna dan disayangi.. Jangan lupa Abah dan ibu ye.

..ANAK-ANAK KU..


0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular