Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Cerita Hari Raya

Tuesday, August 5, 2014

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Gambar : Keluarga Sebelah Mertua,
anak, menantu serta cucu..

“Abang, baju melayu ayang dah gosok. Ada dekat almari tu. Butang baju tu ayang letak warna puteh. Baru kena dengan baju melayu merun abang tu. Butang yang abang pilih tu tak sesuai. Warna kuning mana la orang pakai. Tu la. Ayang ajak beli sekali tak nak.”
“Ok”
“Lahhh OK je? Kita cakap bukan main panjang. Ucap terima kasih berbaloi gak.”
“Aiii yang. Pagi-pagi raya ni tak kan period kot. Emosi semacam je ni. Abang nak cepat ni. Lewat nanti tak sempat pulak nak solat raya.”
“Yer la. Untung kita dapat suami yang romantik kan?”
“Aii lebih-lebih nampak.”
Nahhh. Flying kiss melekat tepat di pipi si isteri. Tanda kemaafan dan tanda kecintaan di pagi raya yang henin tu. Amboi meleret senyum sampai ke telinga. Maklum la bukan selalu dapat ciuman hangat suami ni. Sekali sekala pun susah. Redha je la.
Ini cerita di hari raya.. Walaupun ianya tak ada kena mengena dengan entry saya kali ini, tapi ianya memberi satu mesej hari raya adalah hari kemaafan dan hari kegembiraan.

Dah masuk 10 Syawal baru di beri kesempatan untuk saya tulis suasana hari raya sekeluarga di Kampung Pahang.

Alhamdulillah Raya tahun 2014 ni, paling lama saya cuti. Tiga hari bercuti. Dan tiga hari tu jugalah telefon saya asik berdering.. malas sebenarnya nak layan tapi sebab fikirkan tanggungjawab pada tugasan, saya gagahkan jugak untuk menjawab. Dan Itu juga satu khabar berita mengingatkan saya, ada tugasan terbaru menanti selepas kembali bercuti nanti. tak kesah lah..
Kehidupan perlu diteruskan seperti biasa.. dan yang paling penting cuti Raya perlu dimanafaatkan dengan sebaiknya. Betul tak!!..

Selepas bercuti ni, Fikiran kena tumpu pada tugasan kerja sebab tu lah satu-satunya sumber nafkah untuk keluarga, dan lagi best dan bermakna kalau diselitkan dengan aktiviti kemaskini blog, aktiviti latihan sukan, dan segala bagai lagi yang bermanafaat.

Cite pasal Blog ni, sebenarnya saya mempunyai Impian untuk melihat blog berjaya. Tapi dengan kudrat empat kerat ni masih belum menampakkan jalannya, Duit tabungan pun masih belum mencukupi angka 10 juta. Angan-angan untuk rileks sakan tu terpaksa diketepikan jauh-jauh. Perjalanan hidup ini masih jauh lagi sebenarnya.

Ehh!!.. Dah melalut pulak saya, tekeluar tajuk hehee..

Perjalanan balik ke kampung di Pekan, Pahang Alhamdulillah dalam keadaan selamat dan kenderaan pun dalam keadaan baik walaupun tak servis.. Terfikir juga, Takut kenderaan ni buat hal di tengah-tengah Highway. Pertama kali balik ke kampung untuk beraya dengan kenderaan tak servis.

Cuma.. seperti biasa lah di musim perayaan di Malaysia ni, Highway sesak dengan kenderaan.. Perjalanan dari Rumah saya di Cheras nak ke Tol Gombak sahaja dah ambil masa 3 Jam, dan dari Tol Gombak nak ke susur keluar ke Bentong 3 Jam.. sedangkan kalau hari-hari biasa dari rumah ke Tol Gombak cuma 35 minit je.

Perjalanan di Musim perayaan memang membosankan.. Nasib ada anak Isteri sebagai peneman dan penghibur..
Gambar : Self ie dalam kenderaan, dalam kesesakan.

Hari raya pertama : Seperti biasa selepas solat Aidilfitri saya dan keluarga mertua pergi ke kubur arwah ayah mertua. Lama dah saya tak jejakkan kaki ke tanah kubur tu. Tiap kali pijakkan kaki ke tanah kubur, tiap kali itu juga saya akan merasa, Macam mana keadaannya nanti bila saya sendiri tinggal di sini? Gelap gelita tanpa cahaya..

Gambar : Hari Raya pertama 2014, 1435H
Iman dan amal adalah penentu segala. Jahilnya diri ini. Banyak dosa yang belum terampun. Ya Allah. Panjangkan lah umurku agar dapat mengumpul seberapa banyak harta akhirat untuk dibawa bersama nanti. Aminnn. 
Selalunya hari pertama raya di sebelah keluarga Mertua, kami sekeluarga hanya menunggu sanak saudara bertandang ke rumah je. Tapi kali ni, Hari raya pertama selepas menziarah pusara kami terus ke rumah saudara yang terdekat. Sampai ke petang jugak le kami beraya ke rumah sanak saudara.

Seharian memandu kereta kesana kesini, namun lenguhnya tak terasa. Gembira dapat bersua muka dengan mereka yang selama ini jarang-jarang aje boleh jumpa dan berkenal yang masih belum saya kenal.
Hari raya kedua : Lepak du rumah je, siapkan juadah yang menarik untuk tetamu bertandang.. dan Hari raya ke dua ramai saudara-mara balik untuk beraya bersama.

Hari raya ketiga : Beraya ke rumah saudara mara di Kuantan, kali ni penyertaan beraya ramai berbanding hari raya pertama 5 buah kereta.

Gambar : Bergambar raya ke-3 di rumah saudara mara.

Hari Raya keempat : Sambut Hari Keluarga di Lis Na Ree Beach Resort.. Perancangan Hari keluarga ni dah lama di buat, akhirnya berjaya jugak dilaksanakan dengan baik walaupun tak semua adik beradik dapat join.

Memang enjoi hari keluarga kali ni, pelbagai aktiviti kami atur antaranya sukan keluarga.. Saya dan Isteri di lantik untuk menjadi urusetia sukan pada hari tu.. sayangnya gambar tak dapat nak ambil..

Sebenarnya elok jugak buat program macam ni Saudara mara dapat lepaskan peluang untuk bertemu muka. Melepaskan kerinduan yang telah lama terpendang. Cuma merapatkan hubungan silaturahim ni dengan aktiviti seperti ini dan sukan.. Bak kata Hilal Asraf "Sukan satu Ibadah"..
Raya ke enam pula, kami sekeluarga bertolak balik ke Kuala Lumpur. Alhamdulillah 10 syawal ni baru saya di beri kesempatan untuk mencari dan Menaip cerita hari raya untuk tatapan mata manja korang semua. Sambil taip artikel ni, terlintas di fikiran. “Agak-agaknya ada ke yang rindu kat blog saya ni ekk?”.

Tak apa lah.. peringkat permulaan saya buka blog.. Tapi kalau ada yang merindu tu saya 1000 kali ucapkan terima kasih.. hehe 
Nampak mengada-ngada je kan? Tapi dalam maknanya dalam hidup saya selaku seorang blogger sambilan. Hehe.. Bagi yang rindu tu, sila baca artikel dalam blog saya ni.. kalau boleh beri le pendapat agar saya dapat menambah baik lagi penulisan mahupun apa saja berkaitan blog.
Jasa anda amat saya hargai.. Opss!! macam ayat surat pulak hehe..


Gambar : Pantai berhampiran Lis Na Ree beach resort..

Gambar : Berendam di Resort


Gambar : Sesi bergambar bersama sanak saudara selepas habis Program.
Gambar : Acara sukan keluarga

Gambar : Acara Sukan Keluarga

p/s : Terima kasih yang tak terhingga kepada rakan blogger yang sudi menghantar ucapan raya. Walaupun ringkas, namun ia amatlah berharga. Tak lupa juga buat semua kenalan yang mengenali diri ini. Terima kasih atas ucapan raya tu. Terima kasih semua.

Tahun Depan kalau umur masih panjang, beraya di kampung saya pulak d Perak.. Apalah program di sana nanti?.. tunggu!!

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular