Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Tiada alasan untuk Senyum.. Senyum sebagai Amalan

Thursday, August 7, 2014

Assalammualaikum dan salam sejahtera.. Salam 11 syawal 1435H..

Teringat pada lagu tema dan patriotik hasil sumbangan Suraya Mohd Jamil, dulunya selalu di siarkan di television.. Liriknya lebih kuran macam ni.. 


Senyum seindah suria.. yang membawa cahaya..
Senyumlah dari hati.. Duniamu berseri..

Senyum umpama titisan.. Dalam kehidupan..
Kau tersenyum.. Ku tersenyum.. Kemesraan menguntum..

Senyum.. kepada semua.. Senyumanmu amatlah berharga..
Senyum.. Membahagiakan..
Dengan senyuman terjalinlah Ikatan...

Gambar : Puteri-puteri ku.. Berbaju kebaya di tambah dengan
senyuman tampak lebih menarik.
Sebenarnya tiada alasan untuk senyum kerana itu adalah salah satu sifat terbaik yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w dimana Baginda tidak pernah lupa untuk senyum kepada sesiapa sahaja walaupun dalam apa jua keadaan sekalipun.

Senyum adalah terapi yang terbaik untuk kita kekalkan emosi kita pada tahap yang lebih bagus.

Dengan senyum, jelas bahawa ia membantu memperbaiki mood kita malah orang yang berada di sekeliling kita juga akan turut terkena tempias aura senyuman berkenaan. Percaya kerana ini adalah benar dan diperakui oleh semua orang.

Mengapa kita tiada sebarang alasan untuk senyum? Sudah pasti ada beberapa hujah yang boleh meyakinkan kita tentang itu bukan.

Terdapat beberapa faktor tentang senyuman yang wajar kita ambil perhatian, antaranya ialah :
  • Senyuman itu juga adalah salah satu bentuk senaman. Kajian mendapati dengan senyuman seluruh otot-oto dan horman-horman dalam badan akan teransang ke arah yang lebih positif. Maka ia boleh mengurangkan risiko terkana darah tinggi ke otak.
  • Kita menggunakan hanya 17 otot muka untuk senyuman berbanding 43 otot muka ketika kita mengerutkan dahi. Sebab itu orang katakan bahawa senyuman itu adalah awet muda.
  • Senyuman itu merupakan antara bentuk stress yang baik dan digalakkan. Stress yang baik tidak akan menggu sistem badan kita.
  • Senyuman itu mampu menjadi penawar rohani, menyjukkan hati yang sedang marah dan merupakan permulaan kepada sesuatu proses perhubungan.
  • Senyum mampu meningkatkan daya tumpuan, merangsang minda untuk lebih peka dalam menerima sesuatu pekara hati yang sangat tenang.
Senyumlah seadanya kerana sememangnya tiada alasan untu senyum dalam kehidupan kita. Senyuman boleh mengubat jiwa malah turut memberi kesan kepada orang di sekeliling juga.

Marilah kita berusaha untuk sentiasa manis dengan senyuman kerana Nabi s.a.w juga pernah bersabda yang bermaksud. 

"Janganlah kamu meremehkan sesuatu kebaikan itu walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah manis." (Hadis riwayat Muslim)

SENYUM BIARLAH PADA TEMPATNYA

Senyum mesra datang dari hati yang baik, tulus dan ikhlas, senyum rekaan ialah senyuman pura-pura dan kejahatan.

Orang yang mindanya terbuka dan bersangka baik akan melahirkan senyuman yang ikhlas, orang yang bahagia senang mengukirkan senyuman, senyumannya kelihatan manis dan indah.

Orang yang sedang menghadapi tekanan jiw
a sukar melahirkan senyuman, senyumannya kelihatan kurang indah dan tawar serta kurang menarik.

Senyumlah selalu bila bertemu kawan, senyum tidak menggunakan banyak tenaga tetapi ianya mempunyai banyak kebaikan, disenangi anak isteri, rakan taulan, jiran tetangga dan sudah tentulah yang paling istimewa dikasihi Allah.


p/s : Daripada Aishah RA katanya, “Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW ketawa kuat sehingga nampak anak tekaknya, (tetapi) Baginda hanya tersenyum sahaja.”

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular