"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Diri sendiri ubat terbaik bagi merawatan keluarga

Thursday, August 13, 2015

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga). [Surah Ali Imran : 14]
family
Izwan : Aku jealous tengok kau ni man. Duit keliling pinggang, mesti best lifekau kan? yelah nak apa semua boleh dapat

***Azman menghela nafas panjang. Dia meneguk air teh panas perlahan-lahan ingin mengatur jawapannya.***

Azman : Kau tak faham Wan.. nampak je aku macam ni..

Izwan : Lah kenapa ko cakap macam tu?

Azman : Duit banyak ok lagi.. Tapi masalah aku keliling pinggang, Wan.. Bini aku tu dah ‘tawar’ dah dengan aku. Asyik gaduh je.. Aku rasa macam dah tak ada life lagi dah. Anak-anak aku tu aku biarkan macam tu je.. Tak guna pun aku banyak duit ni Wan..

Aku lagi cemburu tengok kau yang serba sederhana, tapi life kau lebih jauh bermakna dari diri aku..

Izwan : Betul ke macam tu?

***Azman hanya mengangguk***

Izwan : Masih ada jalan lagi man.. kau jangan putus asa..

Azman : Maksud kau macam mana??..

Izwan : Kita sebenarnya boleh lakukan apa sahaja yang terbaik dalam pekerjaan dan mengurus kehidupan kita, namun jika mengurus kehidupan diri sendiri berserabut, ia akan bertukar menjadi segala-galanya tawar. Maksudnya benda yang sepatutnya indah pun dah jadi tak indah.

Bagi aku apa untungnya seorang yang mempunyai harta kekayaan yang melimpah ruah, tetapi gagal dalam perkara asas iaitu rumah tangga dan anak-anak.. Mereka adalah aset kita sebenarnya, jadi tak sepatutnya dibiarkan macam tu je..

Maaf jika aku katakan.. sehebat mana sekalipun pekerjaan yang dapat, kehidupan diri yang gagal adalah yang benar-benar GAGAL. Sepatutnya sebagai seorang insan yang berjaya adalah insan yang berjaya membawa orang yang paling dekat menjadikannya orang yang paling disayangi dan dihormati, bukan dijauhi dan dibenci. Dalam masa yang sama dia juga dihormati oleh orang bawahnya sebagai pekerja.

Begitu juga halnya dalam mengurus rumah tanggam jika ianya punah ranah, percayalah sedikit sebanyak ianya akan meresap masuk ke peringkat kerja hingga akhirnya seseorang itu akan merosakkan keadaan dengan masalahnya sendiri.

Sebab itulah benar sekali kata Sayidina Umar Al-Khattab“Hisablah diri kamu sebelum kamu menghisab orang lain”

Yang paling pertama sekali kena pimpin adalah memimpin diri sendiri. 

Siapakah yang paling susah dipimpin dalam hidup ini?

Azman : Ermmm.. *sambil mengelengkan kepala*

Izwan : Jawapan yang paling layak adalah diri sendiri!

Sebab itulah bukan sebab luaran penyebab kegagalan seseorang itu dalam rumahtangganya, atau kerjayanya. Melainkan semuanya bermula dengan diri sendiri. Usah menyebut tentang kelemahan orang lain andai diri sendiri tidak dikenali, susah dipimpin diri sendiri.

Aku pernah terbaca buku yang didalamnya ada mempersoalkan "Bagaimana soal memimpin diri ini?". Kata penulis tu, Ianya Ibarat kita salah seorang pemandu kereta, yang menyebabkan kesesakan lalulintas. Adakah kita salahkan kereta orang lain semata-mata, sedang sikap kita sendiri tidak dinilai dalam memandu itu? Maka disitu kembali pada persoalan asas, bagaimana kita mahu memimpin diri sendiri adalah kita sentiasa menilai persoalan diri sebelum menilai masalah orang lain.



Izwan : Man.. Kau mampu berjaya sehingga jadi sekaran ni. Semua tu adalah kerana hasil susah payah ko, Malah ko jugak tak menyangka semua ini terjadi kan..

Aku yakin, Rumah tangga ko mampu diselamatkan jika ko berusaha dari sekarang

Azman : Hmm.. betul tu. Tapi aku dah bagi segala-galanya kat isteri aku. Apa yang dia minta aku bagi, tapi aku tak fahamlah perempuan ni. Macam masih tak cukup!”

Izwan : Azman, kau biar betul..

Azman : Ye lah aku cakap betullah ni.

Izwan : Maksud aku, macam mana dengan diri kau? Kau bagi segala-galanya diri kau kat dia tak?”

***soalan Izwan menimbulkan tanda tanya pada Azman***

Azman : Maksud kau? Aku bagi segala-galanya pada dia?

Izwan : Ya.. Kau mungkin mampu beri kekayaan harta pada dia, tapi ada tak kau bagi kekayaan kasih sayang kau pada dia??.. waktu pada anak-anak, atau dunia yang kau hidup selama ni, ada tak kau kongsi bersama mereka?

***Azman terdiam mendengar perbicaraan Izwan yang mengasah akalnya.***

Azman : Tapi.. aku kan doktor.. Sepatutnya dia faham.

*** Azman masih nak memenangi dirinya lagi.***

Izwan : Cari dulu untuk memahami, sebelum ingin difahami Man.. Itu lah kata-kata arwah ayah aku pada aku semasa hayat dia.. 

Sebagai doktor dan seorang yang berpendidikan, kau sendiri tahukan, berapa ramai orang yang semakin sihat dan selamat dengan ilmu dan usaha kau. Rawatlah rumahtangga kau. Tunjukkan kasih sayang walaupun kau sibuk bekerja..

Azman : Maksud kau, aku kena cakap ‘I love you’ waktu aku tengah sibuk dengan tugasan harian?

Izwan : Tak lah sampai macam tu.. Perlahan-lahanlah. Sekurang-kurangnya dia mesti nak tahu apa yang kau buat. Hantar je SMS kalau kau terpaksa lambat balik, atau kau sibuk. Tapi kalau lebih baik, apa salahnya cakap i love you kan? Hehe..

Azman : Haish Ramli, tak biasalah aku macam tu.. Ko tahu kan aku macam mana.

***Azman mengeluh sengih.***

Izwan : Alah bisa tegal biasa!... Perempuan ni sukakan surprise. Buatlah sesuatu yang best. Ini pun untuk masa depan kau dan generasi kau..

Sebenarnya bermacam-macam kita boleh buat untuk kembalikan spirit dalam rumahtangga ni. Selama ni mungkin dia yang selalu masakkan untuk kau, apa kata satu hari kau pulak masakkan untuk dia pulak, hanya sekadar nak buat kejutan je.

Azman : Hush, idea gila ni!.. 

Izwan : Eh ko ni.. kadang-kadang idea gila nilah yang bestnya. Buktikan dengan perbuatan yang kau benar-benar sayangkan mereka, ingat tarikh-tarikh penting dunia rumahtangga, tapi yang paling penting sekali, jaga hubungan dengan Allah! Insya-Allah berkat dalam mawaddah dan rahmah

***Kali ni suntikan kata-kata motivasi Izwan benar-benar membuka mata Azman.***

Izwan : Lagi satu, lihatlah Rasulullah, dia pun sibuk dengan dunia tanggungjawab dakwah dalam masa yang sama dia tetap ada waktu bersama isteri-isterinya, bukan satu isteri tau..

Azman : Ko ni bandingkan aku dengan Rasulullah pula.. aku insan biasa, bukan nabi..

Izwan : Sahabat ku oiii.. Bukan ke Rusulullah diturunkan untuk dicontohi?.. Ok lah.. Dah sampai pun rumah aku.. Terima Kasih sudi hantar.. Ingat pesanan aku.. USAHA, Aku doakan mudahan di permudahkan segala urusan ko.. 

“Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi” [Hadis Riwayat Abu ‘Asaakir]

Nota : Kita sebagai manusia memiliki sifat kemanusiaan, dan jagalah sepenuhnya tuntutan manusiawi kita (tanpa menyalahi syarie). Bukan senang untuk difahami, tapi lagi tidak senang andai kita tidak mahu memahami.

p/s : Ingatlah segala yang rosak angkara kelemahan kita itu mampu dibaiki.

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.