"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Elak Suka Sumpah Anak

Wednesday, January 18, 2017



Assalammualaikum.. Salam sejahtera.

Sekadar perkongsian serta peringatan untuk diri sendiri dan mungkin para pembaca yang lain.. Petikan ini diambil dari keratan Harian Metro bertarikh 19 Januari 2017 berkenaan Kemuskilan Syariah.

Soalan :
Keratan Soalan Pembaca.

Jawapan Penulis (Peguam Syarie) : Elak suka Sumpah anak.

Islam turut mempersiapkan umatnya dengan cara hidup, peradaban dalam membentuk sahsiah dan akhlak terpuji yang dicerminkan oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W.

Umumnya kita sedia maklum mengenai penentangan yang dibuat keatas diri Baginda sama ada dari segi perbuatan dan kata-kata yang apabila didengari sahabat Baginda tidak ada yang terasa tempias emosi dan kemarahan oleh penghinaan cercaan dan makian yang dihamburkan kepada seorang Nabi.

Namun, amat mulia peribadi dan pekerti serta contoh yang ditunjukkan Baginda untuk  dicontohi umatnya termasuk kita pada hari ini.

Antara perkara indah yang diajar Islam ialah diperintahkan menggunakan perkataan baik atau sekurang-kurangnya tidak keji dalam ungkapannya.

Muslim bukan seorang pencarut atau pencela dengan kalimat yang jelik. Lidah Muslim indah atau selamat daripada kalimat yang tidak senonoh.

Sekiranya dia seorang yang tegas dalam perkataan dan percakapan sewajarnya hendaklah dia menggunakan kalimat  terpilih, tidak lucah, bukan makian dan hamunan.

Ini yang Anas bin Malik ceritakan :
"Bukanlah Nabi S.A.W itu seorang pemaki orang, tidak juga seorang pengucap kekejian dan bukan  seorang pelaknat orang lain." (Riwayat al-Bukhari).

Mencerca atau memaki orang lain adalah perkara yang tidak baik. Firman Allah dalam surah al-Isra, ayat 53 bermaksud :

"Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada hamba-hamba-Ku (yang beriman) supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik, sesungguhnya syaitan itu sentiasa menghasut antara mereka. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang amat nyata bagi manusia."


Jika dalam situasi seseorang sekali dua termaki orang, mungkin dia terlajak atau gagal mengawal emosi disebabkan keadaan tertentu. Namun jika setiap kali menjadi mainan bibir, maka itu sudah bertentangan dengan ajaran dan contoh yang ditunjukkan Nabi S.A.W.


Bahasa yang baik Allah suka. Kita mungkin ada kelemahan diri, namun jangan kita zahir dalam bahasa yang hodoh dan penuh dengan cacian dan makian. Bahasa yang baik akan dirahmati Tuhan, bahasa yabg jelik akan menimbulkan kekerasan dalam perasaan dan nurani.

Sikap si bapa yang sering memarahi anak sambil menyumpah dan mengeluarkan perkataan kasar dan berbentuk makian sama sekali lari daripada prinsip keibubapaan yang dianjurkan oleh syarak. Segeralah si ibu menyedarkan si bapa mengenai keburukan tindakan seperti itu.

Pelbagai cara boleh digunakan dalam usaha mendidik diri dan pasangan. Antaranya, nasihatkan suami supaya melakukan tip seperti menarik nafas dalam-dlam dan santai serta segera beristighfar apabila ingin menginggikan suara.

Letih jugak bileh menjadikan mudah marah. Maka, jangan memaksa diri melakukan kerja rumah. Sebaiknya tidur segera ketika anak tidur.

Berbincanglah dengan suami berkenaan cara itu. Selain itu, bacalah buku sebagai panduan. Jangan lupa berdoalah kepada Allah. Insya-Allah, kita tidak akan membiasakan diri lagi menyumpah anak ketika marah.

Jangan terlambat kerana sikap dan tindakan sedemikian memberi kesan kepada ahli keluarga, apatah lagi mangsa yang dimarah atau disumpah.

Kita tidak mengetahui waktu yang kita ucapkan perkataan itu menjadi dia dan dimakbulkan. Ketika marah, ingat bahawa Allah selalu mengawasi kita dan ingatlah, anak tidaklah terus menjadi dewasa dan memahami kehendak kita.

Jesteru, mari kita cari perkataan yang lebih elok dalam berinteraksi antara kita. Islam melarang ibu bapa melaknat anak mereka. Bukan hanya itu, kita juga dilarang menyumpah diri kita sendiri ketika kita marah.

** Makian lari daripada prinsip keibubapaan dianjurkan syarak.

Petikan dari :
Harian Metro 19 Januari 2017

jika ada sebarang kemuskilan,
boleh emailkan kepada Harian Metro di:
rencana@hmetro.com.my

Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadilah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya). Sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi daripada penduduk neraka. (surah Faathir, ayat 6) - Tafsiran Pemimpin ar-Rahman.



0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.