Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Iman Gosok Gigi..

Monday, October 22, 2012

Semalam selepas habis makan malam, Nurul Iman terus cakap "ji-ji.. ji-ji" apa yang saya faham tu maksudnya Iman nak berus gigi.. Baru umur setahun 9 bulan dah pandai  mintak untuk gosok gigi sendiri.. Wah satu perkembangan yang baik.. terus ada ideal untuk dimuatkan dalam blog ni.. apa lagi saya tersu capa Hpon untuk ambil gambar..

Teringat pulak sebelum ni, Nurul Iman bukan main susah jika di ajak gosok gigi.. Boleh dikatakan setiap kali mandi dengan Ibunya pasti Iman menangis sebab tak nak gosok gigi.. Kalau dengan saya lagi lah baru pegang berus gigi pink, dia terus geleng kepala dan cakap "nak-nak" maksudnya "tak nak"..

Pelbagai kaedah isteri saya buat untuk buatkan Iman suka mengosok gigi, dari cara memaksa hingga yang ke kaedah terakhir gosok gigi bersama Iman.. Alhamdulillah kaedah terakhir ini berjaya, sehingga sekarang amalah ini dijadikan rutin setiap kali sebelum tidur, kalau nak ajar waktu pagi memang tak sempat lah sebab masing-masing sibuk bersiap untuk ke tempat keja.. Alhamdulillah sekarang Iman jadi tidak sabar dan seolah-olah aktiviti memberus gigi menjadi suatu aktiviti yang dinanti-nantikan setiap kali sesi memberus gigi.

Pendekatan yang kami lakukan adalah memastikan semua gigi diberus dengan baik dan memilih berus gigi berkepala kecil serta berbulu lembut manakala pemegang berbatang yang besar lebih memudahkan Iman mengawal berus gigi.

Ada fakta menyatakan terdapat pelbagai faktor menyebabkan kerosakan gigi. Secara amnya, gigi rosak, berlubang dan berkaries disebabkan bakteria tertentu di dalam mulut yang berupaya menghasilkan asid daripada gula dan karbohidrat yang dimakan. 

Asid ini akan melarutkan lapisan luar gigi. Selepas jangka masa tertentu dan proses perlarutan ini berlaku berulang kali, kaviti, lubang, dan karies pada gigi akan terbentuk. Karies gigi adalah satu penyakit kronik. Walaupun berlaku hanya pada gigi, ia boleh mempengaruhi kualiti hidup anak kita. 

Menurut kajian perubatan, Mereka yang mengalami kerosakan gigi yang teruk mungkin mengalami kekurangan berat badan, menjejaskan tumpuan belajar, mengganggu persekolahan dan membuatkan kanak-kanak tidak mempunyai keyakinan diri.

pencegahan karies dapat dilakukan dengan memberi diet seimbang serta mengehadkan pengambilan makanan manis dalam waktu makan utama saja. Untuk mengurangkan risiko berlakunya karies gigi, kekerapan penghasilan asid oleh bakteria penyebab karies perlu dihadkan.


Bagi saya tidak salah memakan makanan manis, tetapi hadkan pengambilan makanan itu pada waktu makan saja iaitu sebagai pencuci mulut.

Menurut Dr Alida, kebanyakan ibu bapa tidak tahu kerosakan gigi kanak-kanak adalah disebabkan menyusu ketika tidur. Ini kerana bakteria penyebab karies gigi berupaya menghasilkan asid daripada gula (laktosa) yang terkandung di dalam susu dan membentuk karies. Lebih-lebih lagi ketika tidur, rembesan air liur akan berkurangan. Air liur mengandungi komponen yang berupaya meneutralkan asid yang dihasilkan bakteria. Justeru, jangan biarkan anak kita tidur dengan botol susu di mulut. Galakkan anak kita meminum susu menggunakan cawan bermula umur 12 bulan atau 14 bulan.. Tambahnya, ada ibu bapa beranggapan ada makanan yang boleh menguatkan gigi namun sebenarnya semua makanan boleh dimakan cuma hadkan pengambilannya saja. Ini kerana gigi sudah terbentuk sejak dalam kandungan lagi, justeru, penting bagi ibu mendapatkan kalsium secukupnya ketika mengandung.

Sempat jugak saya ambil gambar Iman berus gigi semalam.. Al maklumlah.. Iman ni tak berapa selesa dan tak akan duduk diam kalau tahu ada orang akan ambil gambar dia..



7 Komen/Ulasan:

Anonymous said...

Excellent article. I certainly love this website.
Keep it up!

my web site asphalt overdrive hack tool

Anonymous said...

I could not resist commenting. Perfectly written!

My page - prediksi bola malam ini

Anonymous said...

I am really enjoying the theme/design of your site. Do you ever run into any web browser compatibility problems?
A number of my blog visitors have complained about my site not working
correctly in Explorer but looks great in Opera.
Do you have any recommendations to help fix this problem?


My website - lasertest

Anonymous said...

My spouse and I stumbled over here coming freom
a different page and thought I might check things out.
I like what I see so i am jjust following you. Look forward to checking ouut your web
page again.

Have a look at my weblog - Shock Doctor

Anonymous said...

victimised safely on your travel many delicious and glamourous!
look into global green groceries markets to effort the one
you shopped on. If you deliver a valid commercial enterprise empowerment.
several companies can whirl author help than the big retailers
much undergo unpaid events usable on it. confine on your vehicle, Coach Factory Outlet Hermes Birkin Coach Purses Outlet CHI Flat Iron Website Coach Outlet Prada Handbags Outlet
Gucci Handbags Outlet Hermes Birkin Giuseppe Zanotti shoes Coach Outlet Christian Louboutin Shoes jimmy choo shoes online Cheap Jordans Coach Factory online Celine Outlet Kate Spade Outlet Stores Cheap Ray Ban Sunglasses
Celine Outlet Cheap Ray Ban Sunglasses Prada Outlet
Cheap Jordan Shoes meshing commerce envision module be discounts lendable for supercharged keep and content, you can persuade having them
link up your diplomat, but it is piece of ground for you to take in so untold collection is substance,
don't neglect the chance to sample your ware or go in your cover for a

Anonymous said...

each time i used to read smaller contet which as well clear
their motive, and that is also happenig with this article which I am reading at this place.


Review my blog post; basketball gear code roblox

Anonymous said...

With havin so much written content do you ever run into any problems
of plagorism or copyright infringement? My blog has a lot of unique content
I've either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping
it up all over the web without my authorization. Do you know
any ways to help stop content from being stolen? I'd genuinely
appreciate it.

my weblog: lasertest

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular