"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Rasa sedikit cemburu..

Thursday, October 11, 2012

Urrrmmmm.....  rezeki... no komen... seperti yang diceritakan dalam entri sebelum ini juga..... tapi ada sedikit luahan rasa dari lubuk hati yang paling dalam....


Saya cemburu ke? Sebenarnya dah lama terpendam.... sedikit datangnya perasaan rasa cemburu. Berita pagi ini menyatakan rakan pejabat berjaya untuk kenaikan pangkat, sebenarnya berita ini menambahkan lagi api cemburu... bukan cemburu pada kejayaan yang mereka perolehi dan menolak ketentuan Allah ye.. jangan salah faham!... 

Saya cemburu pada diri saya... kadang-kadang ada rasa penyesalan.... "Kalaulah saya tahu macam nie, lebih baik kerja terus selepas SPM". 

Tapi bila difikirkan perasaan cemburu ini adalah naluri manusia yang sememangnya amat sukar dibendung. Ramai yang beranggapan bahawa orang perempuan kuat cemburu. Sebenarnya dalam soal ini, samada lelaki atau wanita, sifat cemburu ini ada pada setiap manusia. Ia datang dari ketentuan dimana apa yang ada pada orang dan tidak ada pada kita.

Teringat kata-kata dan nasihat dari Aruwah ayah saya ketika saya di bangku sekolah dan sehingga sekarang saya gunakan sebagai panduan dalam menghadapi perasaan cemburu..

"kita tidak pernah nampak apa yang kita tidak ingin nampak. Kita cuma melihat apa yang kita mahu lihat, kadang-kadang yang sebaliknya terpampang di depan mata kita tidak endahkan, kita tutup mata kita dari melihat kerana kita terlalu asyik melayan rasa cemburu dan iri hati."

Mungkin saya tidak diberi kerjaya yang berjaya tetapi Allah mengurniakan saya satu keluarga yang bahagia. Mungkin jugak saya tidak naik pangkat tetapi kerja yang saya lakukan sekarang tidak mempunyai tekanan dan ada ruang untuk bersosial bersama keluarga dan rakan-rakan.

Hakikatnya, saya ini jenis manusia yang lupa untuk bersyukur, lupa untuk melihat juga kesusahan orang dan bukannya hanya cemburu dengan kesenangan orang.. Ya Allah lindungi hambamu ini dari perasaan cemburu..Amin

Sebenarnya tiada alasan untuk berjaya, yang ada hanyalah alasan untuk tidak berusaha mendapatkannya. Mudahan Allah memberi perlindungan kepada kita dari perbuatan yang keji.. Amin.

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.