Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Pertemuan sesama Muslim..

Thursday, October 4, 2012

Assalammualaikum..

Salam Jumaat (19 Zulkaedah 1433).. Dah lama tak jengah Blog ni.. Al maklumlah sibuk dengan tugasan hakiki..

Alhamdulillah hari ini, saya dapat curi masa sedikit untuk masukkan entry terbaru.. Macam biasa le entry saya lebih kepada luahan pendapat dan berkongsi ilmu dari bahan bacaan..

Kali ini saya suka menulis berkaitan Pertemuan sesama muslim.. Saya terbaca satu tajuk di ruangan Internet berkisar Pertemuan sesama muslim.. Kupasan tajuk ini cukup mendalam dan panjang lebar.. 2 hari jugak saya baca untuk habiskan...hehee...

Dari pemahaman, saya dapat rumuskan bahawa pertemuan antar kita sesama muslim adalah sebaik-baik pertemuan di muka bumi. Kerana setiap pertemuan pasti akan ada rasa cinta, keikhlasan, kejujuran dan kegembiraan. 

Nabi Muhammad s.a.w pernah berkata.

" Janganlah sedikitpun kamu menyepelekan kebaikan meski (hanya) dalam bentuk menjumpai saudaramu dengan wajah yang berseri-seri." (HR. Muslim).


saya pernah terbaca petikan dari majalah solusi dimana Syaikh Ahmad Ad Daumi pernah berkata muslim yang sebenarnya itu jika berjumpa dengan saudaranya wajahnya akan berseri-seri, senyumannya tulus, pandangannya berbinar, kata-katanya membuat keceriaan, ia merasa bahwa cintanya amatlah dalam serta persaudaraannya sangatlah kuat. Seakan-akan mereka adalah ranting-ranting cabang dari pohon yang satu. Mereka tak ubahnya satu jiwa dalam banyak tubuh. Inilah hakikat kehidupan dan rasa persaudaraan yang benar.

Manakala Urwah bin Zubair berkata, hendaklah kamu memiliki wajah yang selalu berseri-seri dan tutur kata yang halus maka kau akan dicintai manusia serta kamu termasuk orang yang telah menjadi penderma bagi mereka. 

Bila di renungkan kembali, bukankah wajah ceria menandakan apa yang ada di dalam hati? Bila hati bersih kebaikan akan dengan mudahnya mengalir. Masing-masing pun menjadi bahagia dan ikatan akan kekal hingga ke akhir hayat.. Insya'Allah.. 

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular