"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Makanan Iman 2

Tuesday, May 31, 2011

Lepas isu susu ibu vs ABM (artificial Breast milk) ada lagi satu isu yang sinonim dengan ibu-ibu.. iaitu solid food.

Kalau ikut orang-orang tua, 4 bulan dah boleh makan.. but ikut guideline WHO- 6 bulan yer.
Alhamdulillah aku dan Isteri takde masalah dengan solid food ni sebab aku sangat alert tentang pemakanan anak-anak kami.


Nak start solid food mesti start ngan

bubur bertapis —-> bubur blend —-> bubur lecek —-> bubur biasa —> nasi lembek —> nasi lembut —-> nasi biasa.


Nak sampai tahap nasi biasa tu anak pun dah penuh gigi…

Tapi kalau aku perhatikan menjadi amalan orang-orang kita untuk sumbat jer apapun dalam mulut baby..
Aku pernah tengok depan mata aku baby umur 6 bulan dah makan donat, tepung talam malah ada Ibu Bapa yang bagi anak minum minuman readbul dsb.

Dan aku juga pernah dengar baby di bawah setahun dah start makan kari, gulai, masak asam, asam pedas..

Uih! Baby sebenarnya dia memang akan buka mulut dan telan jer apapun kita suap. Tapi perlu diingat kembali baby tu perut tak cukup matang lagi.. Kesan dia bukan on the spot, mungkin 10-20tahun nanti... jadi kesihanilha anak kita..Dan sekarang pun kes kanak2 obesiti semakin meningkat.. Dan salah satu faktor adalah pemakanan sejak bayi..

Prinsip kami sebagai ibudan ayah kepana Iman puteri kami dalam penyediaan makanan mudah jer:

1. setiap makanan untuk anak masak sendiri.. kami tak pernah dan tak suka bagi BS masak unless anak dah umur setahun lebih.
2. No garam, gula serbuk perasa sebelum setahun (selepas setahun pun aku tak letak serbuk perasa, gula dan garam tu pun ikut jenis masakan).
3, No instant baby food (Nestum, Farleys rusk dsb- sorry taktau jenama dan tak pernah tak amik kisah pun).
4. makan ikut kuantiti yang tetapkan.. taknak ajar terlebih makan. tak kenyang minum susu.
Bukan susahpun nak masak untuk baby, memang lah aku tak masak tapi aku tak pernah lah pulak dengar isteri kau cakap penat masak makanan untuk puteri kami. lagi pun makanan budak taklah cerewet.. Isteri aku masak sambil boleh buat kerja-kerja lain. Bangun pagi tu ambil makanan yang di sediakan dalam bekas dalam peti sejuk dan panaskan… dah siap..

Dan sebagai seorang Ibu dan Isteri, tentu mahu suami makan dan merasai air tangan sendiri dan bukan air tangan orang lain. so rajin-rajinlah masak.. Kepenatan bekerja bukan faktor utama untuk tidak masak..

Aku rasa aku orang yang patut bersyukur kerana isteri aku suka masak dan agak cerewet dengan pemakanan anak kami.. kalau cerewet untuk kebaikan aku layan le hahhahaha...

ok lah.. ada masa kita sambung lagi k..

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.