"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Lelaki Bermasalah Membisu... Perempuan Bermasalah Bercakap Tentangnya..

Thursday, July 7, 2011

•Otak lelaki terdiri dari ruang-ruang
 
–Berupaya mengasing dan menyimpan maklumat

–Lelaki melakukan satu tugas pada satu masa

–Pada hari yang banyak masalah, mereka 'menyimpan' semua masalah

=Cara otak lelaki beroperasi sebegini menjadikan mereka penyimpan masalah yang terbaik!

=Lelaki selalu kelihatan 'macho' walaupun banyak masalah kerana mereka mampu menyembunyikan masalah di dalam kepalanya tanpa menunjukkan eksprisi muka

=Lelaki yang mempunyai masalah akan mendiamkan diri dan tidak bercakap atau menceritakan masalahnya

=Perempuan yang tahu lelaki mempunyai masalah akan segera bercakap dengan harapan lelaki akan bercerita tentang masalah

=Ini adalah satu kesilapan kerana cara otak lelaki berbeza dengan cara otak perempuan

=Sebenarnya, lelaki tidak suka diganggu ketika bermasalah.. . saya cadangkan perempuan membiarkan lelaki selama 30 minit atau beberapa ketika agar beliau dapat membincangkan masalahnya dengan cara tersendiri

=Lelaki akan bercakap dengan dirinya di dalam kepala 'otaknya'... bercakap... bertanya pada diri... berteka-teki. .. berbicara dengan diri sendiri... bercakap-cakap di dalam hati dan minda sendiri..... .

=Biarkan lelaki yang mempunyai masalah menyendiri

=Lelaki tidak akan mati atau lemas di dalam masalah sendiri. Anda yang akan sakit hati nanti kerana secara amnya lelaki tidak suka membicarakan masalahnya.

=Jika lelaki tersebut menemui jawapan, anda akan dapat lihat beliau akan segera bercakap.

=Pelik tapi benar!



•Otak perempuan tidak beroperasi sebegini

–Masalah berpusing-pusing di dalam kepalanya

=Maka, perempuan perlu bercakap atau berkomunikasi bagi melegakan diri dari masalah yang berpusing-pusing di dalam kepalanya. Percakapan mereka bukan bertujuan mencari jawapan kepada masalah, tetapi hanyalah untuk bercakap dan terus bercakap... cakap, cakap, cakap tentang masalah!

=Masalah akan timbul apabila lelaki mendengar perempuan bercakap tentang masalah.

=Lelaki selalunya ingin menjadi mesin penyelesai masalah

=Jika lelaki mendengar perempuan bercerita tentang masalah, mereka akan terus menawarkan jalan penyelesaian kepada masalah tanpa diundang.

=Ini mengundang masalah... perempuan tidak perlukan jawapan segera... yang mereka perlukan ialah mengupas masalah satu per satu, sehelai demi sehelai dengan berhati-hati, jawapan tidak perlu... yang penting setiap inci masalah diperincikan!

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.