"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Dosa Jual Beli Hari Jumaat. Emmm!! bagus untuk di fahami ni...

Friday, July 1, 2011







Assalamu’alaikum kamu semua..

Hari ni baik sikit plak aku,hee.. Macam mana kerja hari ni? Boss bagi masalah ke? atau Pekerja ponteng?.. Apa-apa pun, hadapi hari-hari korang dengan penuh sabar dan rasional.. ok..

Sebagai laki-laki wajib lah mengerjakan Solat Jumaat berjemaah dekat Masjid, atau di mana-mana, asalkan rukun cukup, kan? Sebelum pergi solat di sunatkan membersihkan diri dari segala kekotoran, zahir mahu pun batin. Contoh paling simple, potong kuku, mandi sunat dan lain-lain perkara lagi... nak tahu cari je dalam internet ni or tanya dengan guru-guru agama..

Tapi tadi sesampai saja dekat Masjid, macam biasa aku akan parking jauh dari masjid, yakni parking betul-betul dekat pintu pagar luar masjid, habis solat senang sikit nak keluar, tak lah kena tunggu kereta lain keluar, lagi satu dapat pahala bila berjalan jauh ke masjid ye tak?.. haha.. tapi tak lah jauh sangat...


Hari ni ada ramai jugak penjual di baju jalan menuju ke pagar masjid.. makin lama makin bertambah.. nampak meriah lah pulak.. aku tak pernah singgah beli pun, sebab sebelum ke masjid aku akan makan nasi campur di kedai kegemaran, rakan sekerja aku panggil "kedai posman".. sebab masa dulu ramai budak-budak posman yang berhenti makan di kedai tu.. itu kata mereka lah..

Hari ni aku sampai di masjid awal.. dan menikmati pisang yang disedekahkan oleh hamba Allah di masjid.. sambil makan tu, teringat pulak topik yang di tulis dalam blog Ustz Zaharuddin ABd Rahman "Dosa Jual Beli Hari Jumaat"..


Apa yang aku faham melalui apa yang di bacakan, petikan yang ditulis oleh Ustz itu menerangkan jual beli itu akan jatuh haram hanya apabila :

a) Dilakukan selepas azan kedua sewaktu imam berada di atas mimbar..
b) Dilakukan oleh lelaki (sama ada sebagai peniaga atau penjual) yang wajib solat Jumaat..
c) Mengetahui berkenaan hukum haram ini, dan wajiblah ke atas individu mukallaf untuk mempelajarinya. Wajib pula untuk menyampaikannya bagi yang mengetahui.

Baca lebih lanjut di pautan ini {link} dan {link}.

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.