Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Demam

Thursday, September 18, 2014

Sebagai ibu bapa yang berkerjaya.. kesihatan anak anak merupakan satu perkara yang sangat penting dan selalu diambil berat. tak boleh dipandang remeh begitu sahaja.. 

Baru-baru ni Iman dan Izzati demam lagi.. Diorang berdua ni kalau demam nak berdua je, tak boleh soran g je demam dan sorang sihat.. Bila dihitung balik, sehingga bulan September tahun 2014 ni sahaja dah 3 kali Iman dan Izzati demam.. Mungkin disebabkan sekarang ini cuaca agak tidak menentu kot.. Sakit badan dan demam-demam dah jadi perkara biasa sewaktu musim begini.. 

Sebagai Ibu Bapa, tiada apa melainkan perasaan risau.. susah hati.. dan sebagainya.. Nak tidur pon tak lena, nak buat kerja lagi lah tak senang kan.. Sebabnya jika demam pekara yang selalu akan terjadi.. :


Anak sering demam, selsema, batuk yang lambat nak baik
Anak akan terdedah dengan jangkitan penyakit HFM bila berada di nurseri
Anak tak mahu makan nasi langsung, nak susu je pagi petang siang malam
Anak nampak tak bertenaga, kurus, meragam, menangis
Anak kadang-kadang sembelit, dah 2, 3 hari tak membuang
Selalu dibawa ke klinik kerana demam, selsema dan batuk

IbuBapa terpaksa ambil cuti rehat kerana menjaga anak yang sakit
IbuBapa terpaksa tinggalkan juga anak kat taska kerana dah banyak cuti diambil
IbuBapa terpaksa bergilir-gilir dengan bapa ambil cuti menjaga anak yang sakit
IbuBapa terpaksa mintak nenek tolong jagakan
IbuBapa rasa tertekan dan tak dapat tumpukan perhatian kepada kerja
IbuBapa boleh jadi "singa" bila diri sendiri, anak dan rumah tangga tak terurus dek kerana menjaga anak
yang sakit.
Teringat pulak masa Iman dan Izzati demam, waktu tu Iman dan Izzati baru je seminggu kami daftarkan nursery.. ye lah.. kita nak cuti selalu pun mesti segan kan.. ditambah lagi bos susah nak lepaskan cuti, mungkin sebab alasan yang sama je digunakan.. Tawakal je masa tu, mudahan Iman dan Izzati dalam keadaan baik.. Kadang-kadang timbul jugak perasaan marah sebab tidak memahami.. nak buat macam mana kan, tak semua boss boss di office yang memahami situasi kita yang beranak kecik nie.. 

Siapa yang pernah merasa tahulah apa perasaan kan.. saya sendiri pernah merasainya..

Boleh dikatakan sebulan sekali PASTI Iman dan Izzati akan demam.. sebulan skali mesti dua tiga kali melawat klinik.. kadang-kadang sampai segan kat orang klinik asyik muka kita orang je.. Rasa mcm "tak pandai jaga anak pulak asyik demam je"..

Hati siapa tak sedih, tambahan bila anak-anak meraung sakit apabila pihak klinik terpaksa membuat pemeriksaan darah. Allah hu akhbar, hanya DIA sahaja yang tahu.

Timbul jugak persoalan dengan si Isteri, Kenapa anak selalu demam?

Dari pencarian dalam blog Dr. Zubaidi... menurut tulisan beliau, Demam ialah satu cara badan kita melawan jangkitan. Makrofaj iaitu sel "pembersih" dalam badan kita sentiasa dalam keadaan berkawal. Apabila mereka menemui sesuatu yang asing – seperti virus, bakteria atau fungus – mereka akan membersihkannya sebanyak yang mungkin. Pada masa yang sama, mereka akan meminta bantuan,memberi isyarat kepada otak untuk meningkatkan suhu badan. Haba akan secaralangsung membunuh beberapa jenis bakteria. Ini juga akan meningkatkan penghasilan sel darah putih dan bahan kimia yang membunuh kuman. Bayi selalu demam selepas menerima imunisasi; demam juga boleh diikutidengan selesema, flu, sakit tekak, jangkitan telinga, penyakit respiratori (seperti pneumonia), krup, penyakit virus dan jangkitan saluran urinari. 


Demam akan terjadi apabila suhu badan yang melebihi suhu normal badan. Suhu badan normal pada bayi yang sihat adalah 36.5 darjah Celcius sehingga 37.8 darjah Celcius. Bayi mempunyai suhu yang lebih tinggi daripada kanak-kanak yang lebih besar. Kebiasaanya bayi akan mempunyai badan yang panas. Secara amnya, bayi tidak dianggap demam kecuali suhunya melebihi 37.7 darjah Celcius pada waktu pagi atau melebihi 38.2 darjah Celcius pada waktu petang.



Sebagai perkongsian bersama, apa yang lebih penting untuk diperhatikan adalah bukan suhu badannya sahaja tetapi kelakuan bayi itu sendiri. Sekiranya suhu badan anak kita meningkat kepada 38.9 darjah celcius tetapi dia aktif, masih mempunyai selera makan dan menyusu dengan baik maka tidaklah perlu dirisaukan sangat. Tetapi jika suhu badannya hanya 38.2 darjah celcius dan dia tidak aktif, tidak ada selera makan, meragam dan sukar untuk ditenangkan rasanya perlu untuk pemeriksaan lanjut.

Secara semulajadinya sistem imunisasi badan kanak-kanak tidak sekuat orang dewasa dan sebab itu senang terdedah kepada jangkitan lebih-lebih lagi yang dihantar ke taska/nursery/pusat jagaan harian.
Sekilas fakta tentang sistem imunisasi kanak-kanak:
    • Bayi dalam kandungan menerima bekalan antibodi dari ibu melalui placenta (uri)
    • Selepas lahir, bayi akan terus menerima antibodi dari ibu melalui susu ibu (colostrum atau susu awal ibu mengandungi antibodi yang sangat banyak bertujuan untuk melindungi bayi lepas lahir)
    • Sehingga berusia 6 bulan, bayi akan sentiasa menerima bekalan antibodi melalui susu ibu.
    • Sehingga berusia 12 bulan, suntikan imunisasi dan juga sebarang jangkitan pada bayi akan bantu mematangkan sistem imunisasi bayi.
Jadi anak demam atau kerap sakit adalah salah satu cara semulajadi untuk meningkatkan sistem imunisasi badan anak. Tapi kalau terlalu kerap anak demam atau sakit dan ia berlarutan, itu petanda sistem imunisasi anak lemah.

Apa punca sistem imunisasi anak lemah?

    • Pemakanan yang kurang berzat (kurang sayuran dan buahan)
    • Persekitaran yang kurang bersih
    • Sentiasa terdedah kepada punca-punca jangkitan (di taska memang budak-budak sentiasa sakit kan?)
    • Kurang vitamin tertentu seperti vitamin C
    • Kurang tidur atau tidak tidak lena ( kajian menunjukkan kanak-kanak yang kurang tidur mudah terdedah kepada jangkitan penyakit)

p/s : Harap-harap anak-anak kita akan sihat sentiasa dan ceria menjalani kehidupan indah mereka..Sebagai ibu n ayah, kita hanya mampu berusaha memberi yang terbaik dan sesungguhnya DIA lebih Mengetahui..xoxo

    0 Komen/Ulasan:

    Post a Comment

    Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
    Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

    10 Artikel Popular