Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Muntah dan Cirit Birit kanak-kanak sepeti Iman

Wednesday, September 24, 2014

Jadi tak keruan saya dan Isteri semalam, tidur!! tak lena semalaman, sedih pun ada bila lihat anak kecil kita sakit. Semalam 25hb September dengan tak tahu punca Nurul Iman mengalami muntah-muntah hampir 5 kali dan cirit birit. Saya rasa ianya berpunca dari salah makan. Saya cuba beri beri Iman munim air suam selepas muntah, sebab takut kekurangan air pada padan. Selepas beri air dia memuntahkan kembali air tu. berkali-kali jugak pekara yang sama berulang. Harap ianya tak berlarutan sampai berhari-hari. 

Pagi ni kebetulan saya dan Isteri terpakasa jugak ke tempat kerja kerana ada urusan penting dan sebelum ini acap kali jugak kami ambil cuti sebabkan masalah kesihatan Iman dan Izzati. Susah untuk membuat keputusan bila situasi untuk memilih satu antara dua ni berlaku, terutama hal yang melibatkan anak dan kerja. Tawakal je.. mudahan Iman dalam keadaan baik di taska dan Izzati tak mengalami pekara yang sama seperti kakak.

Masuk kerja pagi ni, fikiran saya hanya terfikir macam mana nak bagi tahu boss dan minta kebenaran untuk bekerja separuh hari. Nak bagi alasan anak tak sihat, sudah acap kali jugak alasan yang sama saya bgai sebelum ni.. nanti dikatakan saja beri alasan. Nak tak nak kena jugak atasi dan bersemuka.. Alhamdulillah Allah mempermudahkan urusan saya pagi ni, saya dibenarkan untuk ambil cuti rehat sehari walaupun dalam perancangan awal saya untuk bekerja separuh hari.

Saya nukilkan blog ni ketika saya di klinik menanti giliran.

Apa yang saya tahu, biasanya kalau keadaan tak berapa teruk Doktor akan bagi air garam dan teruskan penjagaan dirumah. Mudahan Iman tak apa-apa dan cepat sembuh..

Semasa menanti giliran, saya sempat mencari beberapa fakta kesihatan kanak-kanak terutama sebab jangkitan cirit birit dan muntah yang Iman alami sekarang. Ternyata setiap kejadi ada hikmah, kalau pekara ini tak terjadi pada Iman saya rasa sampai bila-bila pon saya tak akan tahu nama-nama penyakit ni. Agak pelik sikti mungkin pertama kali kot.

Sebab-sebab jangkitan:
Tranmisi/penyebaran biasanya berlaku daripada makanan / air /benda yang tercemar kepada individu ataupun daripada seorang individu kepada individu yang lain.
  • Virus
    • contoh.; Rotavirus, Norovirus, Astrovirus.
  • Bakteria
    • Contoh: Shigella, Campylobacter, Escherichia coli
  • Parasit
    • contoh;. Giardia lambdia, Entamoeba histolytica
Bukan sebab-sebab jangkitan
  • Kurang toleransi terhadap makanan – kurang toleransi terhadap laktosa.
  • Reaksi terhadap ubat-ubatan - sesetengah antibiotik.
  • Penyakit berkaitan usus – penyakit radang usus (inflammatory bowel disease), penyakit 'coeliac' di mana badan kurang toleransi terhadap gluten.
  • Functional bowel disease– sindrom iritasi usus (irritable bowel syndrome).
Apakah tanda-tanda dan simptom cirit-birit?
  • Membuang air besar dengan lebih kerap.
  • Najis berair dengan/tanpa lendir.
  • Mual atau muntah-muntah.
  • Demam.
  • Sakit/kejang perut.
  • Kembung perut.
  • Hilang selera makan.
Kanak-kanak mungkin kelihatan normal atau mungkin ada tanda-tanda dehidrasi (penyahhidratan).
Bagaimana mengenal dihidrasi?
Dihidrasi ringan dan sederhana:
  • Mulut dan lidah kering.
  • Bibir merekah.
  • Tiada atau hanya sedikit sahaja air mata jika menangis.
  • Tidak kencing selama 4-6 jam (lampin tidak basah dalam tempoh tersebut).
  • Ubun-ubun kepala bayi tenggelam.
  • Meragam.
Dihidrasi teruk:
Terdapat semua tanda-tanda di atas dan diikuti tanda-tanda berikut:
  • Kulit kering dan berkedut.
  • Kanak-kanak kelihatan tidak bermaya, sangat letih dan tidak aktif.
  • Mata cengkung.
  • Sukar bernafas.
  • Nadi yang lemah dan sangat cepat.
  • Tangan dan kaki terasa sangat sejuk.
  • Enggan makan.
Bagaimana mengurus kanak-kanak yang mendapat cirit-birit?

Rehidrasi
Adalahpenting untuk menggantikan air dan mineral dalam badan yang hilang untuk mencegah dehidrasi.

Teruskan penyusuan susu ibu disamping memberi minum air garam rehidrasi (oral rehydration salt - ORS).


Sekiranya bayi tidak menyusu badan, teruskan memberi bayi makanan biasa dan minum air garam rehidrasi.
Gunakan sudu atau picagari kecil untuk memberi ORS sebanyak yang mungkin dan biasanya tidak melebihi apa yang anak anda boleh minum. Sekiranya anak anda mempunyai tanda dehidrasi atau tanda-tanda yang bahaya atau anda tidak pasti apa yang perlu dibuat, sila jumpa doktor anda untuk rawatan lanjut.

Saya juga suka berkongsi maklumat dari blog Dr Zubaidi mengenai situasi yang Iman amlami sekarang harap dapat membantu dan menjadi rujukan awal kepada kita sebagai IbuBapa. Serta keratana Akhbar BH dari Oleh Profesor Dr Christopher Boey Chiong Meng, Profesor Pediatrik dan Pakar Perunding Gastroenterologi Pediatrik.


0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular