"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Pilih Kerjaya atau Keluarga???

Wednesday, September 3, 2014


Persoalan KELUARGA atau KERJAYA?.. 

Jika di ikutkan.. persoalan ini bukanlah sesuatu membebankan kita pada zaman ini, dan kebanyakan kita hanya akan memikirkan persoalan keluarga mahupun kerjaya jika ditimpa masalah terutama melibatkan keluarga.

Dalam hidup yang penuh mencabar, kadangkala kita tersepit dalam membuat keputusan yang terbaik dalam hidup di dunia. Sama ada anda lebih mengutamakan keluarga ataupun mementingkan kerjaya.

Memiliki keluarga adalah impian manakala memiliki kerjaya adalah jaminan. Persoalan disini adalah, Mana satu yang menjadi keutamaan?..  Jika memilih keluarga, kita mungkin akan hilang pendapatan yang mampu digunakan untuk masa

hadapan dan Jika memilih kerjaya, mungkin ianya mengguriskan hati pasangan masing-masing.


Saya yakin Masalah seperti ini pernah terjadi, terutama yang berkahwin?

Bagi si isteri, sudah tentu si suami yang akan membuat keputusan terbaik dalam keluarga. Boleh jadi juga bagi suami anda perlu memikirkan kedua-duanya memandangkan tugas suami adalah sebagai ketua dan tempat pengantungan keluarga. Bagi yang masih bujang mungkin hal ini tidak menjadi masalah. Begitu jugak bagi yang masih belum mempunyai anak, ianya merupakan pengorbanan kecil dalam meniti kebahagiaan hari mendatang.

Beberapa kes pernah berlaku dimana ada diantaranya terpaksa berjauhan selama beberapa bulan, tahun malah mungkin memakan masa bertahun-tahun lamanya. Semuanya disebabkan kerjaya. Ada juga yang sanggup berhenti kerja semata-mata demi bersama keluarga tercinta. Namun akan menjadi isu, mampukah menampung perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat?..

Pelbagai persoalan demi persoalan dan jawapan demi jawapan yang kadang kala difikirkan tidak reliven. Tapi itu lah kenyataan dan keputusan yang perlu dihadapi.

Dalam era kini, mendapat kerjaya yang diminati memang sukar untuk dijangka. Ada kerja letih tapi gaji besar, ada kerja letih tapi gaji kecil, ada kerja biasa-biasa, gaji pun biasa dan ada juga yang masih tidak mempunyai kerja tetap. Mulalah bakal mertua bising "Suruhlah bakal suami kamu cari kerja yang stabil sikit". Bila sampai ke pengetahuan kita, pasti ianya merunsingkan fikiran.

Kewajaran pertimbangan amat diperlukan saat berlakunya situasi seperti ini. Perancangan, persetujuan bersama, kerjasama dan kesetiaan dalam keluarga amat penting. Dorongan dan motivasi antara pasangan tentunya membuatkan perkara yang sulit menjadi mudah. Dan yang paling penting kepercayaan sesama pasangan. Nanti "Yang dikejar tak dapat yang digendong berciciran". Wanita cemburu bila berjauhan, suami cemburu dengan isteri, skandal ditempat kerja dan banyak lagi isu yang perlu dihadapi.

Menarik perhatian saya tentang ayat seorang penulis blog "Dalam meniti kehidupan dalam sebuah keluarga, 5 tahun pertama adalah saat yang sukar bagi kamu, kemudian itu, ianya akan menjadi mudah".

Mungkin ada benarnya Manusia hidup bersandarkan sejarah dan Manusia akan berubah berdasarkan pengalaman.

Namun secara asasnya, membuat pilihan sama ada memilih keluarga atau kerjaya memerlukan perancangan yang sangat-sangat teliti. Kematangan dalam membuat keputusan akan membuahkan hasil yang bermakna dalam hidup kita. Setiap yang berlaku dalam hidup adalah sejarah bagi diri, pasangan dan keluarga.

Jangan sampai keluarga jadi sejarah!!!

Bagi seorang wanita, seeloknya hidup disisi suami lebih bermakna. Setinggi mana wang yang diperolehi tidak mampu menyemai kasih sayang dan membeli berkah suami. Bagi suami, sudah menjadi tanggungjawab mencari rezeki untuk keluarga, dimana ada sumber disitu tempat dituju. Yang penting adalah mencari kebahagiaan rumahtangga demi dunia dan akhirat. Dalam membuat pilihan antara keluarga atau kerjaya, mana satu yang dipilihan ?

Mudahan Allah mempermudahkan segala urusan kita. Dan mudahan kita mendapat sumber rezeki yang Halal. Aamiin

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.