Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Hari Jumaat.. Solat Jumaat..

Thursday, October 27, 2011

Dihari penuh rahmat ini, mari kita sama-sama panjatkan kesyukuran kerana diberi satu hari lagi peluang untuk meneruskan kehidupan dan beribadah kepada-NYA..

Solat Jumaat.. Jom kawan2..
Alhamdulillah, selesai sudah solat jumaat tadi..baru je..Dalam banyak-banyak hari jumaat, terasa hari ni nak buat entri pasal rebut saf hadapan. Kita ambil contoh, dalam perlumbaan Formula 1 atau F1, merebut petak pertama mungkin kemenangan yang akan menanti kita, begitu juga Moto Grand Prix, petak pertama jadi keutamaan semasa perlumbaan catatan masa, untuk memastikan kemenangan berada dalam genggaman...

Tak banyak bezanya dalam perebutan kita untuk mendapat saf hadapan selagi boleh. Kenapa aku tekankan selagi boleh? Sebabnya, tak selalu kita akan dapat saf sebaris dengan Bilal, sebabnya:-

1) Kita terlewat sampai ke masjid, dan saf yang masih kosong mungkin belakang sedikit        dari yang hadapan, 

2) Memberi keutamaan pada orang lain, sebab kita masih boleh beralah, 

3) Kita dah cuba rebut, tapi hanya itu je yang boleh, 4) Ramai yang lagi semangat untuk dapatkan saf hadapan,

5) ..Jadi selagi kita nak kedepan untuk cari atau rebut saf, pasti Allah akan sediakan saf untuk umatnya bersolat disitu.

Kadang-kadang ada jugak alasan untuk tidak kedepan untuk mencari saf, antaranya:-

1) Kalau kat depan tak ada saf kosong macam mana? 
2) Orang kata jangan tukar-tukar tempat, nanti rahmat kita dapat kat orang lain, 
3) Aku nak senang keluar awal, so kat sini paling senang nak keluar awal derr.. 
4) Aku nak jaga selipar/moto aku ni, ko kedepan la, biar aku jagakan untuk ko ye.. Haha, itu antaranya la kenapa ada yang tak nak rebut saf , tapi itu semua sikap sendiri.

Selagi boleh rebut saf hadapan, aku akan cuba buat, lagi pun, kesempurnaan solat bergantung kepada kesempurnaan saf...  Imam selalu pesan, sebelum mulakan solat, “lurus dan rapatkan saf, isi saf-saf hadapan dulu, sesungguhnya, kesempurnaan saf itu adalah kesempurnaan solat”...  Jadi, tak kira kita solat ber-jemaah yang mana, kita kena rebut saf hadapan ok… Sekian saja celoteh berilmu dari aku…hari ni…


Petang ni aku nak teman Isteri aku temuduga.. Hope berjaya lah.. 


wassalam..

p/s: Kalau kita solat jumaat bersama-sama anak-anak yang masih kecil, elok kalau dapat didikan awal mengenai ini..tak gitu kawan-kawan??

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular