Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Mengandung anak Ke-2

Sunday, October 23, 2011

Pagi ni aku asik teringat kan Isteri aku je.. kadang-kadang aku kesihan jugak tengok keadaan dia yang sedang mengandung anak kami yang ke-2.. Bukan apa sekarang Iman anak pertama kami baru berusia 11 Bulan 4 minggu.. Perkembangan budak pada usia ini perlukan pengawasan yang cukup, sebab pada usia ni kalau tak ada pengawasan bahaya.. aku pulak bukan selalu ada di rumah..


Sebagai suami aku bertanggungjawab membantu dan meringankan kerja Isteri aku.. Abang akan bantu sedaya mungkin untuk meringankan urusan serta tugasan sayang di rumah... Abang sayang sayang dan keluarga kita...


Selalunya orang di persekitaran akan berperasangka negatif kehadiran anak ke-2 ketika anak pertama masih lagi dibawah usia 2 tahun...  mereka akan menggangap : 



  • Akan terjadinya cemburu anak pertama terhadap anak kedua.. dan akan berpengaruh pada emosi anak pertama.
  • Tumpuan kepada anak pertama akan kurang...
dan banyak lagi... jika diamati balik memang ada benarnya.. tapi Insya'Allah aku sebagai ayah kepada anak2 aku akan menyayangi mereka sama rata.. dan aku aku berpegang kepada SEMUA YANG TERJADI TELAH DITENTUKAN OLEHNYA, DAN SETIAP KEJADIA ADA HIKMAHNYA... Aku bersyukur.

Kehadiran anak bukan suatu masalah dalam keluarga.. malah rezeki dari Allah.. aku harian lah kenapa manusia suka bersangka negatif.. aku sendiri jens keluarga ramai dan kami adik beradik beza pun tak jauh.. Bagi aku penyelesaian dari alasan dan sangkaan negatif adalah :

  1. Belajar bersyukur, dengan kehadiran anak kedua ini...
  2. Selalu berfikiran yang positif, buang jauh-jauh fikiran tentang "kata orang"
  3. Memberikan pengertian pelan-pelan kepada anak pertama, bahwa dengan hadirnya anak kedua tidaklah harus ada kecemburuan..
  4. Mengajar anak pertama untuk menyayangi adiknya sejak dalam kandungan (contoh: mencium perut ibu, dan lain- lain)..
  5. Memulai memanggil sebutan "kakak" kepada anak pertama untuk menjaga emosi anak pertama agar tidak keliru ketika adiknya lahir kelak..
  6. Setiap manusia yang diciptakan Allah sudah ditentukan "rezeki, jodoh, mati" demikian juga dengan rezeki anak pertama...
Abang harap sayang tabah dalam menghadapi hidup yang mendatang kerana abgan sentiasa ada dengan sayang.. Insya'Allah... Ingatlah Allah sentiasa ada dalam setiap langkah hidup kita..

Buat anak2 abah ingatlah bukan senang abag dan Ibu nak lalui hidup ini ketika usia korang masih kecil.. jadi hargailah hidup ini dengan berpegang kepada landasan Islam..

Amin.


0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular