Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Beza Solat dan Sembahyang..

Thursday, October 27, 2011

Hampir kebanyakan umat Islam pada hari ini selalu menggunakan istilah "Sembahyang" yang menunjukkan "solat".. tapi pada hakikatnya Istilah "Sembahyang" bermaksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik"...

Maklumat ni aku terima hasil dari pembacaan..

Prof. Hasbi As Siddiqi dalam salah satu bukunya ada menyatakan tentang "Sembahyang".. Katanya Sembahyang adalah dari perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama Dewa yang di sembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala...

Manakala dua pakar bahasa Indonesia yang salah seorangnya pernah datang ke Malaysia iaitu Dr. Daniel, mengajar UKM mengesahkan bahawa istilah "Sembahyang" merujuk kepada menyembah dewa yang bernama Hyang..

Kalau boleh ubahlah ayat terutama apabila kita nak mengarahkan anak-anak bangun untuk menunaikan Solat Subuh... selalunya kita akan gunakan ayat "nak, bangun!!!!.. pergi "Sembahyang Subuh".. jadi ubahlah kepada "nak, bangun!!!!.. pergi "Solat Subuh"...

Solat lebih tepat digunakan, mungkin ada sebahagian dari kita menganggap bahawa hal ini hanyalah remrh temeh dan tak begitu penting... tapi bagi mereka yang ada kesedaran Agama dan pentingkan kualiti ibadat akan sentiasa berhati-hati dam mengambil perhatian hal seperti ini.

Maaf lah sekadar berkongsi Ilmu... yang baik tu dari Allah yang tak baik tu datang dari kesilapan dan kealpaan diri pengarang sendiri.. hehehee.. macam berceramah pulak..


0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular