"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Pekara membimbangkan bagi lelaki

Wednesday, July 18, 2012

Sekadar maluah pendapat mengenai lelaki, Menjadi seorang lelaki mungkin boleh menjadi kemegahan. Banyak perdebatan antara lelaki dan perempuan yang sebenarnya tidak pernah habis. Semestinya sebagai lelaki golongan ini akan berasa begitu hebat sekali dengan jantina yang dikurniakan. 

Walaupun kaum lelaki ini di'label' sebagai hebat, tetapi berdasarkan kepada keadaan semasa, terdapat beberapa perkara yang perlu dibimbangkan berkaitan golongan lelaki masa kini. Perkara yang saya fikirkan ini sebenarnya telah dan sedang berlaku, tetapi kalau diikutkan keadaan semasa, perkara-perkara ini tidak menunjukkan penurunan. Sebab itulah saya klaskan dalam perkara yang semakin membimbangkan.. antaranya..


Kurang di IPT
Kekurangan lelaki di IPT memang tidak dapat disangkal lagi. Boleh dikatakan IPT tempat dimana seseorang itu 'nampak' kejaya yang akan ditempuhinya untuk hari-hari yang mendatang. Kalau sudah lelaki kurang di IPT, bagaimana hendak melahirkan golongan-golongan yang dikatakan 'hebat'.?

Ada yang kata perempuan ramai di IPT sebab bilangan golongan ini ramai di Malaysia.?, sila betulkan tanggapan anda dengan mencari pelbagai bahan bacaan..



Pemalu.
Kalau diikutkan malu ini adalah sifat seorang perempuan. Lelaki biasanya tidak malu untuk membuat perkara-perkara yang tidak berfaedah. Tetapi kalau perkara yang berfaedah tidak ramai yang berani.


Kalau sorak orang jatuh, atau terlanggar pintu, ramai je yang bersorak. Menyakat orang, ramai je yang hendak tunjuk hebat. cuba kalau dalam perjumpaan, jika diminta untuk bertanya soalan, berapa kerat je yang berani keluar.?


Terlibat jenayah
Hal ini lagi lah terang..



Jenayah merangkumi pelbagai aspek kehidupan. Ada yang melibatkan kemanusiaan, ada yang melibatkan kebendaan. Semestinya paling sukar apabila melibatkan kemanusiaan. Ragut, rompak, pukul, curi, rogol, raba dan banyak lagi yang begitu menyakitkan hati apabila membaca berita yang terpampang di dada-dada akhbar.


Taraf hidup yang semakin tinggi dan juga keadaan ekonomi yang semakin menekan memburukkan keadaan ini.. Apa pulak langkah kita sebagai lelaki.. emm...


Bagi saya, semestinya menjadi seorang lelaki adalah satu kebanggaan. Dan saya juga merasakan perkara yang sama kepada seorang perempuan. Dan saya juga selalu terfikir bahawa pada masa akan datang, kaum lelaki akan berada dalam keadaan 'bermasalah' dimana merujuk banyak keadaan yang sepatutnya dilakukan oleh lelaki, tetapi dikuasai oleh orang perempuan masa kini.

Kalau itu yang berlaku, dimana tempat bagi lelaki.?
Kerana perkara yang berlaku bukanlah disebabkan salah perempuan,
tetapi kerana lelaki itu sendiri.
lelaki harus sedar kenapa dia dilahirkan sebagai seorang lelaki..?


0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.