Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Kehendak kita atau Orang lain

Thursday, May 30, 2013

Buat itu salah. Buat ini tidak kena. Bercakap ini dikatakan bongkak. Berkata begitu dicakap riak. Tulis itu dihentam. Emmm.. Aduhh pening jugak kadang kala melayan kehendak manusia ni..

Setuju atau tidak jika saya katakan Manusia adalah Makhluk yang mempunyai akal budi. Makhluk yang tersangat aneh. Makhluk yang tidak pernah puas. Makhluk yang misteri. Makhluk yang unik. Makhluk yang terlalu banyak ragam. Makhluk yang baik. Makhluk yang jahat. Makhluk yang kejam. Makhluk yang sopan santun. Makhluk yang penyayang. Makhluk yang ada perasaan dengki dan banyak lagi lah.

Rasa terlalu banyak untuk saya tulis pada malam ini. Memang tidak pernah habis kriteria untuk seorang insan yang bergelar makhluk Allah S.W.T. Pasti tak cukup sehelai kertas untuk di tuliskan dan tidak pernah lengkap dengan sebuah kiasan bermadah. 

Kadang kala saya tersenyum memikirkan dan merenung tentang diri sendiri yang di cipta oleh Allah sebagai seorang manusia..

Sepanjang meniti penghidupan bergelar seorang manusia, saya terdidik dalam banyak benda dan terlalu banyak perkara yang dikutip. Mengenal manusia membuatkan saya lebih kenal Pencipta. Membuatkan saya mengagumi kebesaran Maha Esa.. Subahan'Allah Sungguh indah ciptaan mu. 

Saya percaya sebagai manusia kita akan senantiasa berusaha untuk memperbaiki diri terutama hal yang berkaitan kelemahan diri seadanya. Secara sedar atau tidak kita akan mencuba dan terus mencuba melakukan yang terbaik. 

Persoalan yang perlu ditanya pada diri, Bukankah itu diperlukan sebagai seorang manusia? Kalau jawapan "YA" kenapa perlu tanamkan perasaan hasad dengki. Kenapa membiarkan darah daging itu membusuk? Kenapa?..

Sedarlah kawan.. Bangun lah untuk memperbetulkan diri.

Sebagai manusia masa depan adalah sinar baru bagi meniti sesuatu perjalanan. Jika lihat di sekeliling kita, pasti kita dapat menilai dan nampak bahawa masih ada rakan yang seolah-olah selesa dengan memilih jalan yang kelam sedangkan sinar halus masih kelihatan. Kadangkala kita tidak nampak jalan walaupun haluannya terbentang luas dan ada kalanya kita memilih jalan yang salah walaupun jalan yang betul telah sedia terhidang. Kadangkala kita sudah pun memilih jalan yang sepatutnya, tetapi terhenti di pertengahan.

Manusia dikurniakan dengan kesabaran. Tetapi janganlah diuji kesabaran itu berkali-kali. Nescaya, meledak bagai gunung berapi terpendam. hahaha.. Manusia dikurniakan dengan akal yang sihat lagi waras. Jangan lah kita meletakkan kewarasan itu pada tempat yang tidak sepatutnya. Manusia juga punya hati dan perasaan. Jangan sesekali lukakan sekeping hati yang penuh rasa kasih sayang atas alasan yang tidak masuk akal. Manusia juga dianugerahkan dengan maruah untuk dijaga. Janganlah biarkan maruah disepak terajang oleh manusia lain. 

Kita sebagai manusia tiada yang sempurna. Jangan salahkan orang lain atas sebab yang berpunca dari diri sendiri. Teruskan berusaha menjalani kehidupan yang lebih baik hari demi hari. Tetapi mungkin ada manusia yang lebih suka memilih masa silam sebagai panduan untuk teruskan kehidupan. Terpulanglah kepada kita untuk mencorak kehidupan. Semoga kita semua berjaya harunginya. Insya'Allah.

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular