Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Berperang nafsu kerana Wanita

Friday, July 11, 2014

Salam Ramadhan ke 13.. sekejap je masa berlalu ramadhan makin meninggalkan kita.. mudahan amal ibadah kita untuk hari2 esoknya semakin baik. 

Maaf kepada terasa dari tulisan saya hari ni, bukan nak mencela atau menyalahkan.. Tetapi sekadar memberi pendapan dan berkongsi rintihan dari hati seorang lelaki sudah berkahwin, jika yang masih belum berkahwin mungkin lebih dasyat cabarannya.

Sebenarnya dah lama saya nak masukkan slot mengenai isu ini. Tapi apabila saya nak menulis, idea seolah olah beku dan lebih fokus kepada isu lain. Alhamdulillah hari ini saya di beri kekuatan dan kesempatan untuk meluahkan dalam bentuk tulisan. Sebenarnya rancangan tv9 pagi ni menjemput ustz kazim ilyah menyentuh tajuk 'adap berpakaian di bulan ramadhan' juga banyak memberi sumbangan pada tulisan saya.

Tolonglah... Kasihani lah kami (kaum adam) wahai kaum hawa di luar sana. Kami sentiasa berperang dengan dunia sendiri..

Bagi yang masih mempunyai iman tetapi sedang diuji dengan begitu kritikal oleh suasana sekelilingnya, terutamanya oleh wanita.

Wahai para wanita, bantulah dirimu dan umat Islam yang ingin menjaga iman mereka. Janganlah menggoda atau termenggoda (tanpa sengaja)  mereka (kaum adam) dengan dosa-dosamu dan kecuaianmu terhadap hak Allah SWT. Moga kita semua terselamat.

Boleh dikatakan setiap hari saya berperang dengan nafsu, sakit jiwa dan mental dibuat nyer, tak tau sampai bila dan sampai mana boleh tahan. Nak dimudahkan cerita, boleh dikatakan setiap hari hidup ni berhadapan dengan perempuan-perempuan yang menghairahkan depan belakang kanan kiri. 

Saya yakin semua lelaki di luar sana berhadapan dengan 90% jiwa memberontak dan berperang dengan nafsu.. dan hanya 10% sahaja yang tinggal sebab takut akan dosa. Bila di fikirkan kembali, saya rasa amat bersyukur kerana dilahirkan dalam keluarga Islam. 

Dah bermacam-macam strategi saya gunakan untuk penjarakan nafsu ini. Sampai membuat perintah berkurung tak payah keluar rumah tapi mana boleh setiap hari, mesti juga kena keluar pergi kerja dan lakukan aktiviti harian yang lain.

Secara jujurnye sebahagian orang perempuan zaman sekarang yang agak melampau!!!! Kerana berpakaian melampaui batas tanpa segan silu tanpa ada perasaan malu, saya ni orang lelaki kalau disuruh pakai seluar pendek dan berbaju singlet pergi ke tempat khalayak ramai pun tak sanggup.. sebab maluuuu.. tapi ada orang perempuan yang sanggup pada masa kini mana pegi hilang malunyer saya pun tak tau.

Pernah saya bertanya kepada rakan, kenapa perlunya perempuan berpakaian ketat dan menampakan susuk tubuh. Tak tahu ke lelaki menanggung azab..

Jawapan yang di beri cukup mudah.. "aku bukan mencuri or jual diri. Kalau ko rasa pakaian aku ni agak sakit mata jangan lah tengok, banyak benda lagi yang ko boleh tengok.. lagi pun ko kan dah beri isteri so what your problem. . "

Dari jawapan tu saya hanya mampu tersenyum je.. bukan mengiakan tapi malas nak bertekak.. saya tahu kekalahan mesti di pihak saya masa tu.. 

Jika difikirkan kembali secara logiknya lah kan,  isteri memang ada tapi sendiri pahamlah. kalo nampak isteri sorangg jerrr mungkin agak mudah untuk membataskan semuanya.. tetapi sebagai lelaki tanggugjawab yang di pikul memerlukan kami untuk kluar dari rumah.  lagi-lagi kalu time nak gi atau balik kerja.. adehhhh!!!

Kepada kaum perempuan saya merayu, di bulan yang mulia ni berhijrah lah.. tutuplah aurat muuu.. tutup setutupnyerrr. kasihanilah kami kaum adam yang terpaksa berperang setiap hari oleh dek kerana perbuatan kamu... tolongglahhh.. saya memang bukan orang warakk.. dan bukan orang alim ulamak.. saya hamba Allah yang biasa.. tapi tak salah kalau kita sama berhijrah untuk kebaikan bersama kan..

Fikirkan lah.. Apabila seseorang itu mempelopori pembukaan auratnya di hari itu, yang menyebabkan lelaki melihatnya mendapat dosa. Pastinya, si wanita itu juga mendapat dosa tanpa kurang bagi setiap mata yang memandang. Adakah hati orang sebegini boleh dikira baik? setelah gunungan dosa mengaratkan hatinya?.

Sesungguhnya Allah itu maha adil dan maha pengasih. Segeralah mendapatkan kasih sayang Allah dengan mentaatinya. Bagi yang berdegil, tiada kata yang dapat diberikan kecuali Doa;  Yakinilah bahawa Allah itu benar, RasulNya juga benar, Syurga dan Neraka juga benar. Jika mempercayainya maka mengapa tindakan masih seolah meraguinya? 

Ya Allah beri lah kami (kaum lelaki Muslim) kekuatan. Sesungguhnya ianya satu dugaan yang cukup kuat, moga ditambah lagi kekuatan itu. Aamiin.

kaum lelaki di luar sana.. berusahalah sedaya upaya untuk melawan, kerana setiap usaha untuk melawan itu ada ganjarannya.

Dalam kehidupan sebagai insan di dunia kebergantungan antara dua kejadian amat berkait rapat. Muslim (melawan nafsunya yang satu) dan Muslimah (menguatkan iman Muslim tersebut).

Sekian.. yang baik datangnya dari Allah yang tak baik tu datangnya dari khilaf diri saya sendiri.. saya hanya melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi.

P/s : bukan kaum hawa je yang perlu menjaga.. kaum adam pun sama.. ingat lah aurat kita juga akan di persoalkan di akhirat nanti.

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular