"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Runtuhan Terowong Bawah Tanah Jadi mainan Feksyen

Wednesday, July 2, 2014

Semalam 02 Julai 2014, jam 1043 pagi waktu Malaysia. Saya menerima mesej WhatsApp dari rakan sepasukan berkenaan kejadian Runtuhan Terowong Bawah Tanah di alamat persimpangan lampu isyarat Jalan Imbi Off Jalan Pudu.


Di fahamkan sebuah terowong bawah tanah yang sedang dalam pembinaan runtuh jam 10.38 pagi, menyebabkan laluan di situ jerlus sepanjang hampir 19 meter.

Dua jentera bomba bersama 12 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Hang Tuah dikejarkan ke lokasi kejadian untuk kerja-kerja menyelamat.

Gambar yang saya terima seolah-olah rekaan grafik 3D yang ditampal di jalan raya seperti dilakukan di beberapa negara, bertujuan mengelakkan pemandu daripada memandu laju di jalan raya tetapi ia benar-benar terjadi di kawasan segi tiga emas Kuala Lumpur iaitu di Jalan Imbi Bukit Bintang. 

Gambar : Kejadian Runtuhan Terowong bawah tanah.
Alhamdulillah Pihak Bomba telah mengesahkan bencana yang belaku tiada mangsa. Saya percaya ramai pihak cuba mencari punca kejadian dan ada yang menyalahkan pihak tertentu terutama SYABAS? DBKL?..

Dari kenyataan yang di keluarkan oleh Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) kepada pihak media kejadian tersebut tiada kaitan sama sekali dengan projek MRT.

Tak tahu lah apa nak jadi lepas ni, mudahan semua pihak mengambil pengajaran dari apa yang belaku.

Benarlah kata orang lebih besar sesebuah kota itu, lebih besar keraknya jika tidak dikawal dengan baik. Jikalau sebelum ini Penjara Pudu yang berusia ratusan tahun diruntuhkan, kali ini tiba giliran jalan berdekatan pula runtuh.

Tapi yang paling menarik untuk saya kongsikan di sini adalah kreativiti rakyat Malaysia. Gambar-gambar kejadian runtuhan mencetus dan menarik peminat-peminat juru-editor menjadikan gambar bencana kepada gambar kreatif yang disebarkan di Internet.

saya kongsikan beberapa gambar yang saya terima melalui ruangan Chating WahtsApp kepada semua untuk tatapan dan cuci mata hahaa...







Sesetengah daripadanya juga 'mengusik' pihak penyelamatan Bomba, yang digambarkan menggunakan pita pelekat untuk 'membaiki' keretakan di jalan raya. 

Mungkin agak jenaka bagi sesetengah pihak atas kenyataan yang melibatkan tugasan Pihak Bomba, tetapi bagi saya ia sebenarnya agak kurang sopan.

Sebenarnya tindakan bomba tu adalah langkah awal bagi mengetahui tahap pergerakan rekahan tersebut samaada ianya makin membesar atau terhenti. Setiap ukuran rekahan tersebut diukur dan dibuat perkiraan dengan masa dan semuanya di rekod dan di catatkan. Ini adalah langkah pemantauan dan rekod secara visual dan kaedah ini pernah di gunakan semasa penyelamatan runtuhan Highland Tower tahun 1993. 

Walaubagaimanapun, langkah-langkah keselamatan telah dilakukan oleh Pihak Bomba dengan sebaiknya bagi menjamin keselamatan awam. Secara peribadinya saya mengucapkan Tahniah dan syabas kepada pihak bomba kerana mengambil langkah tindakan awal dan bersistematik.


0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.