Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Aku mesti berubah : Sifat dan sikap Marah

Sunday, July 20, 2014

Sejak akhir ni sifat pemarah abah makin kritikal.. Kesihan anak-anak dan ibu yang terpaksa berhadapan dengan sikap buruk abah ni. Sedih pulak rasanya, pagi ni merupakan hari kemuncak marah abah.. Walhal pekara kecik je. 

Mangsanya semua orang di sekeliling termasuk anak-anak. Kesian pulak abah tengok gelagat dua orang princess abah yang merasak ketakutan dengan abah. Maafkan abah, Abah sayang anak2 abah dan keluarga.

Hari ini, Sepanjang perjalanan ke tempat kerja, fikiran asik memikirkan perbuatan abah yang buruk dan terlalu lemah untuk mengawal diri. Maafkan abah anak-anak, maafkan abah ibu.. Abah janji abah akan usaha untuk menangkis sikap buruk tu.


Pagi 23 Ramadhan untuk tahun 2014 ni, abah tak dapat tumpu pada tugasan kerja seperti biasa. Fikiran abah hanya terfikirkan kesalahan dan sikap abah pagi ni. Terasa diri terlalu hina dan lemah, sedih pulak abah bila mengenangkan apa yang terjadi. Jadi abah ambil keputusan untuk ambil cuti dan ke Masjid untuk berehat serta menenangkan fikiran.

Di sudut ruangan Masjid Wangsa Maju, Abah melakarkan apa yang terjadi hari ini pada ruangan blog keluarga. Abah nak meluahkan apa yang abah rasa.. dan Abah harap ianya akan menjadi pengajaran terutama kepada abah.

Maafkan abah anak-anak dan ibu.. Abah tahu, abah bukan insan yang terbaik.. tetapi janji, abah dah cuba dan akan berusaha untuk menjadi yang terbaik demi keluarga kita..

Masa terluang abah cuba melayari internet untuk mencari kekuatan diri, abah terjumpa site Motivasi dari myMetro yang menceritakan kesabaran adalah kunci kepada kejayaan. Abah rasa ianya menarik untuk abah jadikan panduan kepada abah dan dikongsiakan. 

Artikal   : MyMetro (ringkasan)
disiarkan : 31 Jan 2013

Kehidupan harian disekolah banyak dihabiskan dengan melepak, ponteng sekolah, merempit atau membuli pelajar semata-mata untuk keseronikan atau ego. Itulah lah perangai saya Muhamad Hariff Ahmat.

Justeru ibunya, Fauziah Tawil 52, tekad mahu mengubah perangai buruk Hariff selain berdoa kepada Allah supaya anaknya mendai insan berguna.

"Saya tidak pernah memukul anak apatah lagi mengeluarkan kata-kata kesat kerana ia adalah satu doa.. Saya tidak mampu memberi kemewahan kepada anakk-anak, sedangkan kawan2 (Hariff) anak orang berada. Tapi saya sentiasa berdoa supaya dia (Hariff) dipelihara Allah dan menjadi anak berguna.", kata Fauziah Tawil, ibu kepada Muhamad Hariff Ahmat.

Dia tiada petua mendidik anak melainkan banyak bersabar dengan karenah mereka.

"kenakalan anak-anak adalah ujian Allah kepada kita, senagai ibu bapa kita perlu banyak berdoa, Insya'Allah anak-anak akan mendapat keberkatan," katanya.

Dari cerita di atas abah dapat rumuskan, salah satu syarat untuk ubah sikap marah selain berdoa, mesti ada seseorang di sisi yang memahami, mengenal isi hati dan yang paling penting menyimpan rahsia dengan amanah.

Dari sudut psikologi, sikap panas baran adalah kerana kegagalan seseorang mengawal emosi dan difahamkan ia bukan sifat semulajadi malah, bukan penyakit keturunan. Sebaliknya ia adalah sifat yang dibenarkan wujud dalam diri seseorang. 

Maknanya sifat baran boleh diatasi dan dibuang terus daripada diri.. Insya'Allah abah akan usaha membuang sifat tu dan menjadi abah dan suami terbaik..

Abah harap ibu pun sama, kita sama-sama berusaha untuk membentuk anak-anak dan keluarga kita agar berjaya dan berkualiti.

Abah nak share sedikit cara mendidik anak yang abah ambil dari tulisan Hairul.com, mudahan dapat membantu sedikit sebanyak untuk kita mendidik dan membesarkan Iman dan Izzati dengan lebih baik.

Cara mengurangkan marah pada anak - Hariul.com

Meninggikan suara dengan muka yang bengis selalunya menjadi pilihan ibu bapa. Namun tahukah anda sikap ini menjejaskan perkembangan emosi dan mental anak-anak anda.

Tentunya anda tidak tahu anak anda membesar dengan emosi terganggu. Pernahkah anda fikirkan, bagaiman anak anda pula memarahi anda apabila mereka besar nanti. Jangan salahkan mereka, kerana anda yang mengajar mereka. Andalah yang menjadikan emosi mereka mudah terganggu dan menjadi seorang yang pemarah.

Sebenarnya memori anak anda semasa kecil amat kuat. Disinilah mereka mengingati dan belajar daripada apa yang mereka lihat dan dengar. Paad ketika inilah mereka mencuba sesuatu yang baru. Pada ketika inilah mereka membentuk jati diri mereka. Oleh itu anda perlu menujukkan nilai-nilai murni yang akan membentuk sikap positif dalam diri mereka.

Disini saya berkongsi tips mendidik anak yang dapat membantu anda mengurangkan marah kepada anak kecil anda.


  1. Sebelum memarahi mereka. Fikirkan dulu, adakah anda suka dimarahi sebegitu oleh mak anda atau orang lain. Adakah anda mahukan anak anda memarahi anda pula seperti itu suatu hari nanti. Bagaimana perasaan anda jika dimarahi sebegitu pula, Apa jua salah anda saya pasti amda tidak suka dimarahi sebegitu.
  2. Lebih banyak memberi kesedaran pada anak anda daripada memarahi. Ia memang tidak mudah. Namu ia sangat membantu mereka berubah. Anak anda sebenarnya dalam proses pembelajaran. Fikirkanlah cara lain membuat anak anda lebih memahami daripada asik memarahi mereka.
  3. Fahami, anda buka melahirkan seseorang robot yang mengikut apa sahaja arahan anda. Anda melahirkan seorang manusia yang mempunyai emosi dan keinginan. Cuba fahami emosi dan keinginan mereka. Cuba bawakan keinginan mereka pada sesuatu yang anda mahukan.
  4. Didik diri anda sendiri untuk menunjukan rasa sayang pada anak kecil melaui suara, muka dan tindakan. Anda perlu tunjukkan, barulah mereka mengetahui anda menyayangi mereka, Tidak guna jika perasaan sayang hanya di dalam hati sahaja. Tiada guna.
  5. Elakkan mengeluarkan kata-kata negatif pada anak anda. Elakkan dari mengutuk atau menjatuhkan maruah anak anda didepan orang lain. Adalah anda suka dikutuk di depan orang lain. Begitu juga dengan anak anda, tiasa siapa yang suka dikutuk di depan orang lain walaupun mereka masih kecil.
  6. Anda perlu bersama anak semasa menonton TV. Anda perlu memberitahu mereka pekara yang salah dan betul di dalam TV. Tahukah anda, anak-anak anda mudah mengikut apa yang mereka lihat. TV Banyak membentuk keinginan dalam diri anak anda. Dan mereka suka mencuba apa yang mereka lihat di kaca TV.
  7. Banyakkan membaca Al-Quran. Ayat Al-Quran mampu melembutkan hati anak anda. Menjadi mereleka lebih mengengar kata. Tahukah anda, hiburan di kaca TV atau radio banyak menyebabkan hati anak menjadi lebih keras dan sukar mendengar kata.
Salah satu tanggungjawab yang sering diabaikan oleh ibubapa adlah memenuhi keperluan emosi anak-anak. Keperluan ini sangat penting membentuk jati diri anak anda. Belajarlah mula menghargai anak anda. Insya'Allah mereka akan menghargai anda. Kerana mereka belajar dari anda.

Wassalam.

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular