"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Ini lah Kehidupan..

Friday, July 18, 2014

Sebatang pokok dapat membuat jutaan batang mancis, tapi satu batang mancis juga mampu membakar jutaan pokok.

Jadi... satu fikiran negatif dapat membakar semua fikiran positif.

Seperti mancis mempunyai kepala tetapi tiada otak.. sebab itu setiap kali ada gesekan sang mancis terus terbakar.

Kita pula mempunyai kepala dan juga otak. Sebagai manusia yang diberikan akal, kita tak perlulah jadi seperti mancis.. mudah terbakar marah hanya kerana gesekan kecil.

Ingatlah ketika burung hidup, ia makan ulat.. ketika burung mati, giliran ulat pula makan burung.

Waktu akan terus berputar dan berputar mengikut putaran bumi sehingga dijanjikan oleh Allah untuk berhenti. Begitu juga dengan kitaran kehidupan akan terus belaku sehingga sampai masanya di hentikan oleh janji Allah.

Jadi sebagai manusia, tidak selayaknya untuk kita merendahkan sesiapapun dalam hidup.. Ini bukan kerana siapa mereka pada kita, tapi kerana siapa diri kita pada mereka..

Hari ini mungkin kita berkuasa dan paling bijaksana.. Tapi ingatlah Allah yang lebih berkuasa dari segalanya.. pinjaman yang Allah kurniakan bukan untuk dibangga-bangga. Ingat lah apa yang di peryanggungjawabkan pada kita hari ini akan di persoalkan kita di padang masyar kelak..

Waktu kita berjaya, kita rasa ramai kawan dan teman di sekeliling kita. Tanya pada diri, apa akan terjadi waktu kita susah. Baru kita kenal siapa sahabat sebenar kita.

Dan waktu kita sakit, baru kita sedar bahawa nikmat sihat itu sangat bernilai malah jauh lebih bernilai melebihi harta..

Ketika kita tua, baru kita tahu bahawa masih banyak yang belum kita kerjakan.. dan setelah diambang ajal, kita baru tahu begitu banyak waktu yang terbuang sia-sia..

Marilah kita muhasabah diri.. Hidup tidaklah lama, sudah saatnya kita bersama-sama membuat hidup lebih berbahagia.. Saling berusaha menghargai sesama kita, saling membantu dan memberi, juga saling menyokong.

Akan lebih bahagia hidup jika kita jadikan teman perjalanan hidup yang tanpa banyak soal dan syarat..

Belive in 'cause and effect'.. Apa yang kita tabur, itulah yang akan kita tuai..

Marilah sama-sama merenung siapa kita di hari ini dan jangan biarkan mada berlalu tanpa sebarang amal soleh serta kebaikan... Apatah lagi hari-hari yang berlaku penuh dengan dosa dan kejahatan serta kedengkian pada orang lain..

Wassalam..




p/s : Mati itu pasti.. Syurga itu pasti.. Neraka itu pasti.. Nikmat dan Azab itu juga pasti.. dan ingatlah sebenarnya kita sedang meniti saatnya..

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.