"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

Dia Isteri dan Ibu untuk anak ku

Tuesday, July 15, 2014

Saya menulis entry ini adalah kerana mengenang pengorbanan isteri yang banyak meringankan beban saya serta anak dan membuatkan kami selesa dengan persekitaran di rumah.. Terima Kasih Sayang kerana menjadi Isteri dan Ibu yang terbaik.
Saya sedar bukan mudah nak laksanakan tugas dan tanggunjawab sebagai ibu dan isteri, Kerana saya pernah lihat sendiri penat lelah Ibu dan kakak saya sendiri dalam memastikan semuanya dalam keadaan baik dan saya akan cuba mengerti setiap inci perasaan mereka yang bernama perempuan.
Bila mana saya membelai mengasihi peluk cium dan bergurau dengan anak-anak saya, terbayang masa saya kecil.. mesti mak melakukan perkara yang sama. Cuma saya yang tak ingat kerana memori semasa kecil amat terbatas. Mungkin mak sentiasa cium saya sepertimana saya selalu mencium anak-anak saya walau berbau masam selepas bermain atau berpeluh.
Bagi saya seorang ibu walaupun tiada latarbelakang pendidikan yang tinggi.. dia adalah PAKAR dalam pelbagai bidang dan yang paling penting untuk di ketahui oleh kita sebagai lelaki adalah, mereka kaum ibu adalah seorang yang Hebat, kuat dan tabah. Ibu juga boleh berubah menjadi pelbagai personaliti.
Buktinya?
Isteri saya sendiri.. Dia mampu memandu dan membawa anak-anak ke kelinik dan taska seorang diri, dan saya percaya satu hari nanti jika Iman bersekolah dia mampu menghantar anak-anaknya ke sekolah setiap pagi.
Beliau juga seorang yang cekap mengendalikan masa  dan boleh dikatakan pakar membahagi waktu.. Kadangkala keputusan yang tak mampu saya beri dia dengan pantas dan selambe je.. dan yang palin penting keputusan tu cukup memberi kebaikan untuk semua.
Beliau juga Seorang isteri dan Cheff yang terbaik untuk keluarga, walau tiada pengiktirafan dari badan profesional.. Air tangannya sentiasa menjadi igauan saya dan anak-anak..  
Beliau juga merupakan Seorang Guru dan saya percaya dia adalah idola kepada 2 orang princess kami sekarang. Pelbagai pekara di lakukan bersama anak-anak.
Pereka Fesyen!! hal ini memang tak perlu di terjemahkan lagi.. sifat wanita yang menginikan diri sentiasa tampak cantik telah diturunkan kepada anak2. Boleh dikatakan setiap tahun Musim perayaan dia akan tentukan pakaian anak-anak.. Dia jua yang membeli pelbagai fesyen untuk anak-anak..
Seorang yang berkebolehan menjadi Kaunselor dalam rumahtangga bukan sahaja anak-anak malah saya sebagai suami jugak banyak merujuk pada pandangan dari dia. Seorang yang cekap dalam tindakan penyelesai masalah terutama apabila anak2 mempunyai masalah, bergaduh dan tertekan. Nasihat ibu kadang2 berbisa, namun saya percaya itulah nasihat yang ikhlas dari hati.
Kadang kala ibu boleh jadi "Angry Bird"  bila anak-anak buat perangai yang bukan-bukan. Bila seorang ibu marah, ia memang maksudkan nya.. 
dan seorang "Bibik" yang hebat, tiada tandingannya, sebenarnya profesion ini selayaknya menjadi profesion tetap seorang ibu walau tinggi ke langit mana pun kerjaya hebatnya. Kalau lah si ayah yang menjadi bibik, mahu lintang pukang anak-anak dan rumah jadinya.. 


Jika nak dicerita… tak habis satu hari betapa ibu ini adalah seorang yang hebat! dari pandangan mata kami sekeluarga. Ibu bukan sahaja sebagai peranan sebagai ibu sahaja, malah lebih dari itu. Tempat bermanja, tempat rujukan dan Tempat paling selesa adalah didalam dakapan ibu. 

Isteriku, anda memang seorang yang HEBAT. Tak ada ciptaan lain di dunia yang terbanding dengan ketabahan dan kasih sayang sehebat wanita yang bergelar ibu. Sekeras dan seteguh kekuatan lelaki, masih lemah jika dibandingkan dengan keteguhan hati sanubari seorang wanita yang bergelar ibu.

Tetapi, semua pekara di dalam rumah akan terjejas  dan terhenti bila dia diam dan termenung begini:




p/s : Badan manusia hanya mampu menahan sehingga 45 del (unit) kesakitan. Tetapi semasa melahirkan bayi, seorang ibu merasai sehingga 57 del (unit) kesakitan. Ini sama dengan mematahkan 20 tulang secara serentak. Sekarang bolehkah kitaa bayangkan, kesakitan serta kasih sayang seorang ibu?

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.