Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Apakah bezanya antara orang Islam dengan orang Beriman

Wednesday, November 23, 2011

Pagi ni seperti biasa aku akan buka email aku untuk membaca artikel yang menarik dari kawan2.. aku tertarik dengan satu artikel yang menerangkan perbezaan orang Islam dan Orang beriman..

ini adalah persoalan untuk dinilai bersama... menurut penulis artikel ini diambil dari sebuah kitab yang tiada tajuk dan pengarang.. emm.. mari lah kita baca.. sesungguhnya yang baik itu dari Allah.. mudahan kita mendapat petunjuk...


Soalan :- Apakah bezanya antara orang Islam dengan orang Beriman.


Seseorang yang bergelar muslim itu, perlu mempelajari dan mendalami ilmu Makrifat, dengan ilmu Makrifat kita dapat membezakan antara yang benar-benar Islam muslim beriman atau Islam hanya sekadar pada panggilan nama atau keturunan sahaja.... Ramai dikalangan kita yang beragama Islam tapi ramai yang bergelar muslim yang beriman... tepuk dada tanya diri sendiri..


Islam bukan terletak pada keturunan bangsa atau panggilan nama sahaja... Berdiri tegaknya Islam itu, adalah terletak pada Iman.. Manakala berdiri tegaknya iman itu adalah terletak pula pada sifat ihsan dan diri tegaknya sifat ihsan itu adalah terletak pada golongan mereka2 yang mengenali Allah SWT...


Ilmu mengenali Allah bagi orang yang berada pada tahap "Islam" itu terletak hanya pada syarat dan rukun melalui proses perkhabaran dari Lisan dan mata kasar sahaja tanpa mentetahui hakikat syarat dan rukun sebenar melalui mata hati..


Manakala Ilmu mengenali Allah bagi orang yang berada pada tahap "iman" pula, adalah terletak pada proses ilmu rasa, iaitu bukan sekadar perkhabaran tanapa kenyataan.. Iman itu, adalah makrifat keyakinan melalui proses rasa.. Rasa mengenali Allah, pada tahap beriman itu, tidak sama dengan rasa mengenali Allah pada tahap Islam.. Rasa orang yang bergelar Islam itu, hanya sekadar lafaz bibir zikir dan hati yang buta serta kosong, yang tidak disertai oleh perasaan batin...


Perkara imna itu, adalah perkara asa melalui hati, manakala ukuran iman pada tahap hati pula, bukannya boleh dilihat melalui mata atau digelar melalui telinga.. ianya hanya boleh dinikmati melalui sentuhan jiwa atau getaran hati.. Kita dapat menikmati kelazatan Islam dan Iman melalui mata hati.. Sayangnya ramai dikalangan kita yang beragama Islam, tapi amat kurang yang beriman.. Itulah perbandingan antara tahap atau kedudukan orang Islam dengan tahap orang muslim yang beriman.. Islam itu terletak dan tersangkut pada jasad, manakala iman itu terletak dan tersangkut pada iktikad hati... Islam berasaskan kepada pegangan kepada perbuatan zahir, manakala iman pula berasaskan keyakinan.. Ada yang beragama Kristian, Hindu atau Budha.. Ketiga-tiga anutan tersebut adalah bangsa yang beragama.. yang membezakan agama mereka itu adalah tidak disertai dengan sifat keimanan dan ihsan didalam agamanya.. Sungguh pun kita ini beragama islam, jika ianya tidak disertai dengan iman dan ihsan, ianya tadak ada yang lebih dari agama-agama lain dan hanya sekadar nama... Setiap yang beriman itu bukanya terletak pada bibir, islam itu adalah terletak pada hati yang beriman.."






0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular