Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

MAAF....

Tuesday, November 15, 2011

Sejak beberapa hari ni fikiran aku asik terganggu je.. kerana aku takut dengan bayang2 diri sendiri, aku takut jika ada orang di pesekitaran aku mula berasa benci or tidak selesa dengan aku.. tapi bila difikirkan kembali.. jawapan yang aku ketemui "MAAF"..

"MAAF".. Emm!!! cukup ringkas perkataan tu.. tapi amat penting bagi sesetengah orang terutama mangsa kepada manusia yang berniat tidak baik atau lebih dikenali manusia berhati busuk..

Jika ditanya pada diri sendiri.. aku ni bukan jenis orang yang mudah memaafkan orang lain tapi aku ni jenis orang yang mudah lupa dengan kesalahan yang pernah di lakukan orang persekitaran kepada aku..

Aku cukup respet orang yang mempunyai sifat pemaaf.. kerana mengikut pengalaman dan pandangan orang yang mudah meminta maaf dan mudah pula memberi maaf kepada orang yang berbuat salah kepadanya adalah orang yang hebat..

MENGAPA?...

Melalui bacaan dan pengalaman tidak semua manusia di muka bumi ini yang sanggup menundukkan perasaan ego dan sombong untuk berbuat demikian.. tapi ada sesetengah dari kita menganggap orang yang pemaaf ni tiada apa-apa keistimewaan, tapi harus diingat lama-kelamaan insan pemaaf akan dipandang tinggi. Hal ini ditunjukkan sendiri oleh junjungan besar Nabi Muhamad s.a.w yang mudah memaafkan manusia yang berbuat jahat kepadanya..

Sifat pemaad ni hanya akan dimiliki oleh orang yang memiliki jiwa yang bersih dan suci. Kerana orang yang pemaaf dianggap memiliki hati yang kaya, kerana dia tidak mudah ambil hati dengan perbuatan mahupun kata-kata oran lain kepadanya.

dan tidak mustahil dengan sifat pemaaf yang dimiliki, maka perbuatan jahat orang lain terhadapnya tidak akan memberi apa2 kesan. yang penting bagi insan yang memiliki sifat pemaaf ni ialah berkasih sayang dan hubungan silaturahim sesama manusia..darjat yang dimiliki orang pemaaf sebenarnya telah diangkat tinggi di sisi Allah...

"Dalam kerendahan hati, ada keluhuran budi,
               Dalam kemiskinan harta, ada kekayaan jiwa"

Hidup ini akan lebih indah dan bermakna jika ada sikap bermaaf-maafan antara kita..

Menurut Dr. Fadhilah Kamsiah salah seorang pakar Motivasi.. ada 6 pekara yang boleh mendidik kita menjadi insan yang bersifat pemaaf..

  •  - Tidak perlu menang setiap masa.
  •  - Memikirkan bahawa orang lain juga mempunyai masalah.
  •  - Mengingati bahawa Allah mengangkat darjat orang yang suka meminta maaf dan memaafkan      orang lain.
  •  - Berdoa supaya menjadi Insan yang penyabar.
  •  - Sentiasa bersangka baik, dan
  •  - Memikirkan kebaikan yang telah dibuat oleh sahabat kita.

Peganglah kata-kata "Berkawan biar seribu".. kerana ia akan memberi kebaikan dan motivasi kepada kita  bagi melangkah terus ke hadapan tanpa ragu-ragu..

Membenci tidak akan mendatangkan apa2 manafaat kepada kita terutama dalam kehidupan harian.. kerana orang yang di benci itu mungkin akan memberi kebaikan kepada kita kelak..

sama2 lah kita beringat..

ok lah.. sampai di sini dulu..

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular