Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Kesihatan Mental..

Sunday, June 10, 2012

Petang Ahad ini cukup memenatkan bagi seorang ayah yang mempunyai 2 orang anak yang hanya beza usia setahun seorang..

Setelah kedua-dua anak dah tidur baru lah saya dan isteri boleh melakukan kerja2 lain, Isteri biasa lah melakukan kerja2 rumah yang tertangguh dan saya ni mcm biasa suka mencari idea untuk penulisan di blog.

Sekadar berkongsi pandangan dan pendapat.. nak jadi penulis terkenal rasanya tak sampai ke tahap itu lagi dan mungkin kena hadiri kursus penulisan untuk pegi lebih jauh. Tapi dapat meluahkan sesuatu di blog ini pun sudah cukup dan memadai sebab niat saya hanya untuk berkongsi idea serta pandangan dan apa yang penting kepuasan selepas..

Selepas mambaca majalah kisah kehidupan manusia dan teringat tentang gelora kehidupan yang bekalu pada saya sejak kebelakangan ini. Mulalah persoalan yang timbul , adakahsaya sebahagian dari tu, mudahan tidak lah...

Tajuk kali ni ada lah berkaitan Keishatan mental, dengar macam biasa je atau sekadar sembang di kedai kopi sahaja kan.. tapi sedar tak sedar kita ni mungkin tergolong dalam kalangan ini. Terutama kaum lelaki yang merupakan penyumbang utama pada peningkatan penyakit ini..

Jika ditanya apa puncanya.. saya hanya berani katakan adalah bersebabkan permasalah yang dihadapi dalam mengharungi gelora kehidupan. Biarpun hari ini dunia serba moden, manusia semakin pantas bergerak dan teknologi berkembang tanpa sempadan. Namun disebalik kemajuan ini masyarakat terutama kita tidak menyedari peningkatan penyakit ini. Ini dapat dilihat hampir setiap hari di ruangan berita memaparkan kisah-kisah seperti memunuh diri, rogol, bunuh dan yang paling menyedihkan membuang bayi.

Kejadian yang semakin hari semakin berleluasa dan membimbangkan ini berpunca dari masalah kemurungan, keresahan, gangguan emosi, gangguan otak organik, was-was yang keterlaluan dan yang paling serius skizofrenia, apa itu skizofrenia (klik sini)..

Kejadian yang dilaporkan ini bukan hanya membabitkan indvidu tertentu sahaja tapi melibatkan keluarga, orang tersayang malah turut memberi kesan besar dalam masyarakat. Ia menghalang sebahagian besar individu untuk menikmati kehidupan yang lebih sempurna.

Pada tahun ini, Negara kita telah mencatatkan peningkatan penyakit ini, dan semakin ramai individu yang mendaptkan rawatan bagi penyakit ini dan yang paling teruk sekali semakin ramai kaum lelaki terutama golongan muda yang mengalami masalah kesihatan mental.. Ini kerana kebanyakan kaum lelaki adalah jenis introvert iaitu orang yang menyimpan masalah dan pendiam. Lelaki lehih selesa berdiam dan memendam masalah bernanding dengan kaum wanita yang cenderung kepada jenis extroved.
Bagi saya sebagai manusia kita perlulah menghadapai dan mengatasi semua masalah kehidupan ini dengan mengamalkan kehidupan sihat dan positif. Cuba berfikiran positif dan berusaha kearah yang lebih cemerlang dan sihat. 

Ingatlah setiap apa yang terjadi itu ada hikmah disebaliknya, percayalah apa yang kita tak dapat pada hari ini pasti akan menjanjikan sesuatu yang lebih baik pada masa akan datang. Sebagai insan yang berugama terutama yang berugama Islam, jadikanlah agama sebagai pedoman dalam menempuh kehidupan. Cuba lakukan dan amalkan solat 5 waktu, Zikir, membaca dan mendengar Al-Quran, tanamkan sikap redha dimana yakin bahawa kehidupan di dunia ini adalah sementara dan yang berdoa.. Insya’Allah, mungkin bagi yang sedang resah gelisah, stres dan tak tau apa yang  dilakukan akan mendapat petunjuk dari Allah.
Si kakak dah bangun ni.. jadi sampai disini lah dulu penulisan saya.. Insya’Allah kalau panjang umur dan ada masa, saya akan menulis lagi hal2 yang difikirkan baik untuk dikongsikan.. Jangan lupa follow dan beri komen k.. tu tanda sokongan pada saya tu.. 

Doa hilang strees (di ambil dari Internet)..


sekian wassalam...

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular