Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Sedekah membuat kita semakin Kaya..

Monday, June 11, 2012

Semalam saya dan Isteri tercinta sekadar bersembang kosong.. Pelbagai topik jugak kami bukak silih berganti, tapi dalam banyak-banyak topik saya lebih tertarik dengan topik rezeki..

Isteri saya bercerita dari info yang didengar dalam Radio IKIM semalam yang menerangkan tentang rezeki, katanya Allah akan menyekat rezeki kita kerana dosa kita.. dan mengenai sedekah, kebanyaka dari kita termasuk saya sendiri kadang kala loket untuk mengeluarkan sedekah..

Selepas solat maghrib saya terfikir sejenak mengenai topik perbualan kami.. mungkin setiap gerak kerja yang saya lakukan tidak membuahkan hasil yang memuaskan adalah berpunca dari dosa yang saya sendiri tidak sedar.. ya Allah sesungguhnya hamba mu ni insan yang lemah lagi kerdil.. Berikanlah petunjuk.. amin..



Pagi ni saya mencari info mengenai rezeki dalam Internet, tertarik dengan tulisan dalam Blog Sinar Insyirah dan saya rasa ianya juga menarik untuk di muatkan dalam blog saya.. harap ia dapat memberi kita pengajaran dan petunjuk dalam mengharungi kehidupan dengan lebih baik..

Tuan punya blog ni ada menyatakan, sesiapa juga dibenarkan menyalin artikel dengan syarat letak lah link Sinar Insyirah...



Petikan dari Sinar Insyirah :-

Diceritakan dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Tarmidzi dan Ahmad :

Tatkala Allah menciptakan bumi, maka bumi pun berputar. Lalu Allah menciptakan gunung. Dengan kekuatan yang telah diberikan kepadanya, ternyata bumi pun terdiam. Para malaikat kehairanan dan penciptaan gunung tersebut. Kemudian mereka bertanya.


"Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada gunung?"


Allah menjawab, "Ada, iaitu besi."


Para malaikat bertanya lagi, "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada besi?"


Allah yang maha Suci menjawab, "Ada, iaitu api"


Para malaikat kembali bertanya, "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada  api?"


Allah yang maha Agung menjawab, "Ada, iaitu air"


Para malaikat pun bertanya kembali, "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada air?"


Allah yang Maha Tinggi dan Maha sempurna menjawab, :Ada, iaitu angin."


Akhirnya para malaikat bertanya lagi, "Ya Allah, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih dahsyat dari itu semua?"


Allah yang maha Gagah dan Maha Dahsyat kehebatannya menjawab, "Ada, iaitu anak adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya" 


Ertinya : yang paling hebat, paling kuat dan paling dahsyat sebenarnya adalah orang yang sedekah tetapi tetap mampu menguasai dirinya, sehingga sedekah yang dilakukannya bersih, tulus dan Ikhlas tanpa ada unsur menunjuk-nunjuk ataupun supaya diketahui olang lain.

Disini ingin dikongsikan sebuah kisah benar seorang ramaja perempuan yang sedang berjalan di pasar malam bersama kawannya. Ketika itu, dia hanaya mempunyai RM10 yang merupakan itu sahaja wang yang dia ada ketika itu dengan niat bersedekah kerana Allah.

Setelah pulang, dia memeriksa baki akaun banknya. Pada mulanya, dia tidak dapat melihat baki akaun banknya kerana ATM itu mengalami masalah. Setelah itu, tatkala dia dapat memeriksa baki akunnya, dia terkejut kerana bakinya menunjukkan R.1,000. Dia tidak mengetahui daripada manakah sumber itu datang. Dia menelefon ibunya untuk bertanya tentang itu tetapi ibunya menyatakan dia tidak memberikan nilai wang itu  dan remaja itu mengenang tentang sedekah yang diniatkan kerana Allah.

Sesungguhnya Allah Maha Pemberi Rezeki, Allah Maha Pemberi Kekayaan. Sedekah bukan hanya orang kaya dan sepatutnya apabila kita kurang duitlah, kita perlu lebih banyak bersedekah dengan niat kerana Allah. Pasti Allah beri ganjaran daripada rezeki yang tidak disangka-sangka. Subhanallah... Itu kelebihan melakukan sesuatu kerana Allah dan keikhlasan membantu orang kaya.

"HABLUMMINALLAH...HABLIMMINANNAS"

"Hubungan Baik dengan Allah...Hubungan Baik dengan Manusia"


Sumbar : sinar-insyirah.blogspot.com




Tambahan :



0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular