"Mutiara Hati Insan"








"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi berpegang kepada visi dan matlamat yang jelas, berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya. kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Get this widget!

PART 1 : Ramadhan Hampir berlalu..

Sunday, August 21, 2011


Dalam sedar tak sedar... Hari ini merupakan hari yang ke dua puluh dua umat Islam menunaikan ibadah puasa. Begitu pantas masa berlalu, Ramadhan kini hampir meninggalkan kita dan Syawal bakal berkunjung. Belum tentu dapat kita bertemu lagi ditahun-tahun yang akan datang. Rasa sedih pulak sebab belum cukup aku melepaskan rindu pada ramadhan kali ni... kerana Ramadhan kali ini terlalu bermakna dalam hidupku. Terlalu banyak dugaan yang datang dan yang harus di tempuh. Bagaimanapun aku redha dengan apa yang berlaku dalam hidupku kerana aku percaya setiap apa yang berlaku tentu ada hikmah disebaliknya. Aku teringat satu ungkapan.."Everything happens for a reason"... walaupun hingga kini aku masih tercari-cari, apa hikmah disebalik semua ini....Yang pastinya aku percaya tentu Tuhan menyediakan sesuatu yang baik buat aku, malah aku bersyukur aku masih dikurniakan nikmat kehidupan...

ketiaka malam keindahan ramadhan bertambah jika menunaikan solat tarawih... Terasa kemanisan dan kenikmatan bulan yang penuh dengan rahmat Tuhan. Suasananya agak berbeza berbanding di hari-hari biasa.. Kenikmatan ini aku dapat rasakan dan tak terungkap dengan kata-kata.. ini lah dikatakan kuasa Allah dan kenikmatan beribadah.. 
Di masjid As-syakirin berhampiran tempat aku tinggal hanya melakukan solat tarawih 8 rakaat dan menjemput ustaza dari luar bai menyampaikan taazkirah.. Aku tak nafikan, adalakanya aku rasa keletihan kerana bebanan kerja yang banyak.. tapi disebabkan kehendak aku untuk menghabiskan solat tarawih 8 rakaat.. alhamdulillah hingga ke hari ini semua solat aku habiskan hingga ke akhir.. 
Aku berharap agar ini bukanlah kali terakhir untuk aku menikmati kenikmatan ini dan aku  berdoa agar dapat mengerjakan solat tarawih lagi di masa akan datang.. Insya'Allah..


Aku bersyukur walaupun tidak dapat menunaikan sembahyang tarawih setiap malam disebabkan oleh urusan lain yang tak dapat aku elakkan, Tuhan masih memberikan aku peluang untuk melakukannya dirumah. Disamping itu aku juga dapat mengerjakan amalan-amalan lain seperti solat sunat tahajjud, sunat taubat dan solat sunat hajat selain membaca Al-Quran. Diwaktu inilah aku memohon dan merayu pada Tuhan agar dilimpahkan rahmatNya berserta harapan agar apa yang ku pohon selama ini di kabulkan olehNya. Semoga segala amalanku diterima Allah s.w.t. hendaknya.


KepadaNYA juga aku memohon sesungguhnya Allah maha pengasih dan penyayang, moga di bukakan pintuku kepada kebaikan dan pintu kepada kebenaran. Dengan Ramadhan yang hampir pergi , semakin dekat kurasakan padamu. Ampunkanlah segala kekhilafan diriku....ke alpaan hidupku. Ya Allah berkatilah insan-insan yang menyayangi diriku dan insan-insan yang aku sayangi. Hanya padamu ku berserah dan hanya padamu tempat ku mengadu...berikan aku pertunjukmu.....

Amin..



Andai ini Ramadhan terakhir...
Tentu siang aku berzikir...
tentu aku tak jemu melagukan syair rindu..
Mendayu..merayu.. kepada Mu ya ALLAH..

Andai ku tahu ini Ramadhan yang terakhir..
tentu ku kerjakan solatku di awal waktu..
Memperhambakan diri..
menghadap Rabbul Jalil.. 
menyesali kecurangan diri..

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir..
tak akan ku biarkan waktu berlalu..
akan ku penuhi waktu ku dengan alunan bacaan Al-Quran..

jika ku tahu..
ini Ramahdhan terakhir..
tentu malam ku sibuk dengan bertahajjud..
memohon, meminta belas, merintih merayu..
agar memperkanankan doaku..
masukkan aku ke dalam syurga..Mu..

jika ku tahu ini Ramadhan terakhir..
akan ku persiapkan diriku zahir dan batin..
menenti jemputan Izrail..

Ya..ALLAH..
Seandainya ni Ramadhan terakhir ku..
jadikanlah ia Ramadhan yang paling bererti bagiku..
teranglah kegelapan hatiku menuju ke jalanmu..

namun..
aku tak mungkin tahu..
adakah ini Ramadhan terakhirku..
yang aku mampu hanyalah berusaha dan bersedia..
menyiapkan diri sehingga kau memanggilku..

dan untuk mu teman..
Jika ini Ramadhan terakhir ku..
aku mohon ampun bagi segala kesalahan..
yang mengeruhkan suasana hudupmu..


Salam penuh taqzim dari dari ku..

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular

List Blog

Peringatan :

Segala perkataan, gambar atau komen berunsur lucah, mengamcam atau memfitnah dengan niat untuk menjatuhkan, menganiaya, mengugut dan menggangu privasi penulis atau menggunakan mana-mana aplikasi secara beterusan atau tidak tanpa atau dengan mendedahkan identiti diri sebenar dengan niat yang sama juga menggunakan atau mencuri gambar, entri dan juga yang apa jua persamaan tanpa izin penulis blog ini sendiri, adalah melakukan kesalahan dan tindakan boleh dimabil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.