Hai!!

"Sekiranya anda datang dari lurah yang dalam dan bercita-cita menakluki puncak tinggi, itu bukan mimpi. selagi anda berpegang kepada visi dan memiliki matlamat yang jelas, anda berkomited untuk meneruskan perjalanan, berkemungkinan besar anda tetap akan berjaya.kalau pun tidak dapat mencapai puncak anda sebenarnya mangkin hampir kepadanya. itu lebih baik daripada MENDIAM DIRI "

MEMORY

MEMORY

..............

..............

.............

.............

Running

Running

Google+ Followers


Get this widget!

Pendarahan .. usia 10 minggu.

Thursday, August 18, 2011

Semalam selepas isteri aku balik kerja dia cakap ada tompok darah.. selepas terima khabar dari dia fikiran aku fikir macam2.. Allah sahaja yang tahu, mudahan tak ada apa yang belaku... 


untuk mendapat kepastian isteri aku rujuk buka "Panduan mengandung dan selepas bersalin".. katanya jika terdapat tanda-tanda : 


  • Perdarahan
    Dimana Perdarahan adalah tanda yang paling umum. Kadang-kadang terdapat bahagian jaringan yang robek yang ikut keluar bersamaan dengan darah. Misalnya, bagian dari jaringan dinding rahim yang terkoyak atau kantung ketuban yang robek. 

    Selain dari tu Isteri aku ada cakap yang dia ada rasa lengguh2 macam nak datang bulan.. menurut buku sakit belakang adalah salah satu tanda jugak..

    Aku terus ambil keputusan untuk bawa ke klinik yang terdekat selepas kami berbuka.. malam tu 3 klinik jugak kami pergi termasuklah klinik Az-Zahra di Taman Tun Husin On.. semua cakap Dr. yang boleh dan pakar mengunakan alat scan kandungan tu tak ada... dan jururawat yang bertugas di klinik Az-Zahra TTHO menyarankan kami ke cawangan utama di Bangi untuk mendapat pengesahan di sana.. kerana klinik di bangi beroperasi 24jam..

    Sampai di sana..aku tak sangka yang pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan di klinik Az-zahra terlalu ramai.. dah macam hospital pulak aku rasa.. hampir 1jam jugak kami tunggu giliran..

    Aku mendukung iman masuk bilik Dr. sekali untuk mendapat kepastian..
    Alhamdulillah....Dr. Hazrina (yang bertugas di Klinik Az-Zahra) mengesahkan itu hanyalah tompokan coklat.. katanya tak ada apa2 yang perlu dirisaukan.. dan seterusnya kami ke bilik scan untuk mengetahui keadaan anak dalam kandungan... 

    Perasaan seorang ayah kan...memang seronok bila terima anak atau orang baru dalam hidup sebagai suami isteri..untuk pengetahuan semua ini lah kali pertama aku lihat scrin scan menunjukkan anak dalam kandungan... anak pertama aku tak pergi sebab, kami tingal berasingan dan masa tu aku masih bertugas di Pulau Pinang... 

    Melalui keputusan yang dikeluarkan selepas scan.. janin dalam keadaan baik dengan denyutan jantung pun pada kadar yang normal (kata Dr yang merawat)..

    cuma isteri aku perlu menaikkan berat badan..kerana semasa mengandung berat bayi yang baru lahir hanya ¼ daripada itu.. faktor-faktor di bawah menyumbang kepada pertambahan berat badan:

    • Berat bayi : 2.5 – 3 kg
    • Penyimpanan protein, lemak dan nutrien lain yang berlebihan : 2.75 – 3 kg
    • Penambahan darah : 1.5 – 2 kg
    • Penambahan cecair badan yang lain : 1.5 – 2kg
    • Pembesaran payudara : 0.75 – 1 kg
    • Pembesaran uterus (rahim) : 0.75 – 1 kg
    • Cecair amniotik (air ketuban) : 0.75 – 1 kg
    • Plasenta (uri) : 0.5 – 0.75 kg

    Selain daripada penambahan berat bayi, faktor-faktor lain juga penting untuk memastikan fisiologi berubah mengikut keperluan semasa mengandung...


    Ok lah sampai disisni dulu aku nak solat Jumaat ni....

0 Komen/Ulasan:

Post a Comment

Terima Kasih melayari blog Mutiara Hati Insan
Thank you for visiting the blog Mutiara Human Liver .

10 Artikel Popular